Pecha Kucha: Ulrika Hansén

Ett stående inslag i programmet under Skolsmedjans #afk-konferenser är Pecha Kucha. En presentationsform där du visar 20 bilder x 20 sekunder för att i sammanlagt 6 minuter och 40 sekunder leverera ett ofta publikfriande innehåll. Låter det som en utmaning? Helt rätt, det vet de som skapat en Pecha Kucha, och efter #afkVarberg23 vet ytterligare fyra personer detsamma. Möt årets pecha kucha talare inför #afkVarberg23.

Ulrika Hansén arbetar som lärare på lågstadiet i Nacka kommun. Hon har många års beprövad
erfarenhet av att använda ordspråk och citat som verktyg i svenska och skapar lektionsunderlag
utifrån sina erfarenheter. Lektionsunderlag som kombinerar kursplanen i svenska såväl som
värdegrundsarbete och den demokratiska processen på ett naturligt sätt.
I hennes Ordspråksverkstad tränas inte bara språklig utveckling utan även emotionell kompetens,
eller som hon kallar det tillsammans med eleverna: Känslomuskler.

Beskriv din Pecha Kucha med tre ord!

Tankefrön

Ordspråk

Känslomuskler

Sharing is caring – vilka förväntningar har du inför #afkVarberg23?

Att få ta del av trevlig gemenskap och inspirerande utbyte i en av mina favoritstäder. 

Främlingar är vänner som du ännu inte känner…

Konferensens tema: Långsiktighet, ledarskap och lärande vad tänker du in i den rubriken?

För mig innebär lärarrollen ett ansvar att lära ut förmågor som ger eleverna tillgång till att utveckla sitt helhetsseende och erbjuda dem olika perspektiv på ett sätt som hjälper dem att lära av varandra, tänka långsiktigt och genom det stärka sitt självledarskap. 

Man lär inte för skolan utan för livet… 

Om du fick styra fokus i svensk skoldebatt – vad hade du givit oss att diskutera?  

Då skulle jag välja tre huvudområden: 

Läraryrkets förutsättningar Mer fokus och tid till kärnuppdraget.

Skolans lärmiljöer Klasstorlekar, halvklasslektioner, speciallärare, förutsättningar för lärande i form av resurser, lokalers utformning och hjärnans utveckling.

En mer likvärdig skola med kunskap om och utrymme för kärnuppdraget. Icke vinstdrivande där pengarna får gå till elever och lärarlöner. Något som kan få fler att stanna i yrket samt locka fler till att bli lärare framöver.

Som man sår får man skörda… 

Eva Söderberg/ Skolsmedjan

Annons

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s