#afkVarberg19: Pecha Kucha nr 4

Ett stående inslag i programmet under Skolsmedjans #afk-konferenser är Pecha Kucha. En presentationsform där du visar 20 bilder x 20 sekunder för att i sammanlagt 6 minuter och 40 sekunder leverera ett ofta publikfriande innehåll! Låter det som en utmaning? Helt rätt, det vet de som skapat en Pecha Kucha, och efter #afkVarberg19 vet ytterligare sex personer detsamma. Möt årets presentatörer, en efter en, i en liten ”teaser” inför #afkVarberg19!

NamnlösMarika Andersson är rektor på Lövgärdesskolan i Angered sedan augusti 2015 och drivs av nyfikenhet och vilja att göra skillnad för barn och unga. För Marika Andersson är det viktigt att vara professionell i uppdraget och att vara en lärande förebild, och hon strävar efter att alltid leva den förändring hon vill ska ske. Viljan att ständigt lära sig nytt gäller även på det personliga planet, därför har hon bestämt sig för att i sommar gå en kurs i att lära sig surfa – i surfparadiset Varberg!

Beskriv din Pecha Kucha med tre ord!

– Relationer, rörelse, risker.

Sharing is caring – vilka förväntningar har du inför #afkVarberg19?

– Jag tror att det här är min sjunde #afk, och jag har alltid rest hem från dessa konferenser fylld av energi efter alla möten med kompetenta skolmänniskor från olika håll i landet. Jag förväntar mig att detta kommer att ske även i år. Det är ett fantastiskt tillfälle där vi delar med oss av erfarenheter, utmaningar och framgångar.

Jag ser fram emot föreläsningar som ger mig nya infallsvinklar och som utmanar mig till att ta nya kliv. Jag ser också fram emot alla dessa möten och samtal där vi alla är konstruktiva och försöker se möjligheter. Sen vet jag att det även kommer att bli många skratt, och många kära återseenden.

Konferensens tema Ledarskap och lärande – vad tänker in i den rubriken?

– För mig är det viktigt att lärandet är en del i mitt ledarskap, och i lärarnas. Jag ska vara en lärande förebild och vara nyfiken på det som händer i verksamheten, och hos mina medarbetare. I en lärande organisation, som skola är, så är det extra viktigt att jag som rektor ser kopplingen mellan mitt ledarskap och mitt lärande. Jag ställs hela tiden inför nya utmaningar och för att gå vidare behöver jag lära mig. Av mina medarbetare, av andra rektorer, av mina elever, av forskare. Det är tillsammans vi utvecklar skola, och jag är den som både ska leda lärande, och vara en lärande ledare för att ha framgång i mitt uppdrag.

Om du fick styra fokus i svensk skoldebatt – vad hade du givit oss att diskutera?

– Jag hade satt ljuset på att vårt mål ska vara att alla elever ska ges förutsättningar att nå så långt som möjligt, och jag hade i alla led plockat ut just det, ”så långt som möjligt”, och ställt frågan till alla – vad betyder det för dig? Jag skulle önska att vi alla kunde pausa och diskutera vad det är vi behöver göra för att det uppdraget ska vara möjligt, vad det är vi behöver göra för att det vi gör ska bli viktigt, på riktigt. Och jag hade velat att vi, i alla led, från politiken till den enskilda läraren, skulle diskutera utifrån det vi har mandat till att förändra, så att diskussionerna blir konstruktiva och meningsfulla.

Via sajber och med lärande organisation för ögonen,

Eva Söderberg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s