#afkVarberg19: Föreläsare Anette Forssten Seiser

Anette Forssten Seiser disputerade 2017 med avhandlingen Stärkt pedagogiskt ledarskap. Rektorer granskar sin egen praktik. Intresset för att undersöka och praktisera skolförbättring så att elever trivs och lyckas i skolan har hon särskilt  engagemang i sedan åren som lärare och skolledare. Under #afkVarberg19 kommer Anette Forssten Seiser bland annat att problematisera begreppet pedagogiskt ledarskap.  

Välkommen som föreläsare i ett afk-sammanhang, med ditt kunskapsbidrag med matchning till temat Ledarskap och lärandeVad ser du att temat inrymmer för möjliga delar att i din föreläsning lyfta fram? 

Unknown

Foto Cathrine Busch

– Tack! I min forskning har jag intresserat mig för skolors ledning och skolors förbättringsarbete. Vi lever i en tid där ett gott ledarskap har blivit ett mantra för framgångsrika organisationer, och inom skolorganisationer är det i första hand rektors pedagogiska ledarskap som hamnat i fokus. Pedagogiskt ledarskap beskrivs näst intill uteslutande som ett gott ledarskap samtidigt som det råder stora olikheter om vad som menas med denna typ av ledarskap.

I min föreläsning kommer jag att konkretisera hur man genom ett aktionsforskande förhållningssätt kan stärkas i sitt pedagogiska ledarskap samtidigt som arbetet bidrar med konkreta förbättringar i praktiken.

Du möter många rektorer i utbildningssammanhang, kan du urskilja någon röd tråd i vad kvalitet i Ledarskap och lärande består av på rektorsnivå i styrkedjan, och som kanske kan tendera vara framgångsfaktorer?

– Det jag sett i min forskning är att skolledarskapet är kontextuellt och situerat, vilket innebär att ledarskapet behöver anpassas efter den verksamhet som rektor är satt att leda. Några generella faktorer som trots allt framkommit är exempelvis att inte nöja sig med att tala om förändringar utan också genomföra, och även uppmana andra till, konkreta handlingar. Det kan till exempel handla om att uppmuntra lärare att pröva olika åtgärder i sin undervisning.

Vidare är ett vetenskapligt och systematiskt förhållningssätt att föredra samt att vara den som påminner om syfte och mål med skolans förbättringsarbete. Rektor behöver uppmuntra delaktighet, gemensamt ansvarstagande och samarbete. Kortfattat kan rektors pedagogiska ledarskap beskrivas som att orkestrera omgivande förutsättningar och resurser på ett sådant sätt att de stödjer en lärande och samarbetande praktik på den lokala skolan.

Ge en inblick i ditt arbete på Karlstads Universitet och beskriv vad som driver dig i din forskargärning.

– Jag  har kursansvar och undervisar i ”Fortbildning för rektorer” som är en utbildning i pedagogiskt ledarskap. Den riktar sig till de rektorer som har genomgått det obligatoriska Rektorsprogrammet och därefter arbetat minst ett år. Utbildningen är upplagd som internat och vi träffas fem gånger under ett år. Ett mycket inspirerande och roligt uppdrag.

Andra spännande uppdrag som jag kan nämna är olika svenska forskningsprojekt. Till exempel följer jag och en kollega ett antal rektorer från det att de påbörjar Rektorsprogrammet, tills de avslutat utbildningen. Vi intervjuar också lärare och elever för att se om de märker av att skolans rektor deltar i Rektorsprogrammet.

Jag ingår i ett internationellt forskningsnätverk (PEP). Inom PEP finns ett ganska stort antal forskare som alla är intresserade av skolans praktik samt vad som möjliggör och begränsar förbättringar inom skolan. Eftersom flera av kollegorna inom nätverket lever och verkar i Australien så blir det många möten via olika digitala plattformar och på konstiga tider av dygnet. I övrigt ägnar jag en hel del tid framför datorn, knåpandes på olika texter.

Under konferensen kommer du att möta ”skolfolk” från olika delar av landet. Vilka förväntningar har du på #afkVarberg19?

– Att få möta och tala med skolledare och lärare som delar mitt intresse och engagemang som handlar om att ta ansvar för den svenska skolans utveckling.

Skolsmedjan hälsar Anette Forssten Seiser varmt välkommen till #afkVarberg19 (länk till anmälan) den 17-18 juni – i just Varberg (länk till inbjudan)!

Via sajber och med lärande organisation för ögonen,

Viktoria Struxsjö

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s