#grejerpågång – rektor Jenny Wahlfridsson & Martin Enander

Jenny Wahlfridsson och Martin Enander arbetar som rektorer på Bockstensskolan i Varbergs kommun. Skolan har elever F-5, och fritidshem, med ett upptagningsområde som ger mångfald och ett ”samhällsnitt” av personligheter. 

unknownRektorsuppdraget – komplexitet och mångfald – vad fick er att anta uppdraget?

Rektorsuppdraget lockade för att det ger möjlighet att arbeta med pedagogiska frågor och skolutvecklingsfrågor på en mer övergripande nivå än bara i klassrummet. Innehållet är så stort att det hela tiden skapar spännande arbetsuppgifter när man möter människor i så många olika sammanhang. Det är spännande att känna att man utvecklas som människa när man får möta så många olika människor i så många olika konstellationer varje dag.

Hur en dag på jobbet kan se ut? Vad gör ni, vad händer, vad tänker ni?

Få dagar ser likadana ut! Kommunikation av olika slag är nog det som är den röda tråden i vardagen; mail, telefon, formella och informella möten. Verksamhetsbesök finns ofta några gånger per vecka och sedan har vi de återkommande mötena med elevhälsa, skoladministratör, köket, andra rektorer, budgetmöten etc. Det är en hel del logistikfrågor kring exempelvis vikariatshantering – frågor som rör den dagliga ruljangsen.

Under veckan finns olika tillfällen då det pedagogiska ledarskapet står i fokus och andra tillfällen då arbetet mycket handlar om logistik, personalfrågor, fastighetsfrågor och en stor del andra uppgifter som dyker upp när man är chef för en stor grupp medarbetare. Kreativitet är en stor del av vardagen!

Vad tänker ni in i begreppet ”pedagogiskt ledarskap”?

Det pedagogiska ledarskapet finns med hela tiden – varje ord eller möte vi har innebär ett pedagogiskt ledarskap. I min roll som ledare behöver jag visa vilka ledare jag vill ha på skolan genom att vara den ledaren själv – det pedagogiska ledarskapet innebär till också att vara förebild. Arbetet med att som ledare vara nära pedagogen genom samtal och verksamhetsbesök tror vi skapar ett samarbete kring pedagogiska frågor inom verksamheten. Det är viktigt att man som ledare visar att man vill vara nära de pedagogiska frågorna – det är inte alltid självklart att man blir insläppt på den pedagogiska arenan. Man måste visa att man vill vara där.

Det är också viktigt att man som ledare ser att budgetarbetet, tjänsteplanering och logistikfrågor är en del av de pedagogiska ledarskapet. Här måste man – precis som i alla pedagogiska frågor – tänka kreativt och hitta lösningar som är en del av verksamhetens pedagogiska utveckling.

Ge exempel på någon fråga för er verksamhet ni funderat över senaste tiden.

Vi funderar mycket kring hur vi genom våra strukturer hela tiden kan arbeta mer förebyggande, främjande och utvecklande. Genom att arbeta förebyggande, främjande och utvecklande visar vi vad vi står för och vi ser till att det finns rutiner kring svåra situationer istället för att rycka ut likt en brandkår. Genom att det finns ett lugn i en organisation finns det möjlighet för organisationen att lära sig mer.

I nuläget har vi också haft många tankar och diskussioner kring den statliga satsningen på lärarlöner och många har varit oroliga kring vad det skapar för skolans klimat. Vi har också haft många reflektioner och diskussioner kring en stor organisationsförändring som sker för oss nästa höst. Det kan innebära övertalighet men också möjlighet att göra stora förändringar i organisationen och det skapar stora möjligheter. Det finns en stor komplexitet i denna frågan och det skapar många olika känslor inom personalgruppen.

Till sist. Ställ Jante i hörnet, och ge oss ett positivt exempel på något ni är stolta över som rektorer för er verksamhet.

Vi har ett stort engagemang inom personalgruppen på skolan – många gör väldigt mycket för att allt ska bli så bra som möjligt. Frågan som karaktäriserar skolan är Vad kan vi göra för barnet? Istället för att Vad kan eleven/barnet förändra för att det ska bli bra?

Utvecklingsfrågor är viktiga och får ta plats på skolan – vi vill hitta lösningar på det vi möter och det söker genom dialog, kreativitet och fortbildning. Det kollegiala lärandet är en viktig del av skolans organisation – såväl vad gäller klassrummets undervisning som stora elevhälsofrågor.

Tack Jenny och Martin, för att ni valde att medskapa i #grejerpågång! Ni ska vara stolta med all rätt, över det arbete ni och era medarbetare gör, och det förhållningssätt som genomsyrar skolans verksamhet!

Smedjan önskar er och all personal på Bockstensskolan lycka till i fortsatt arbete. 

Annonser

One thought on “#grejerpågång – rektor Jenny Wahlfridsson & Martin Enander

  1. Ping: #grejerpågång – en givande #grej! | Skolsmedjan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s