#grejerpågång -rektor Nina Jonsson

Nina Jonsson är rektor på Södermalmsskolan i Stockholms stad. En F-9 skola med skolformerna grundskola och grundsärskola. På skolan går cirka 850 elever och tillsammans med cirka 130 medarbetare 

ninaRektorsuppdraget – komplexitet och mångfald – vad fick dig att anta uppdraget?

Jag hade arbetat som biträdande rektor i sju år samt avslutat rektorsutbildningen och kände att jag ville ha nya utmaningar. Rektoruppdraget är kul och utmanande men väldigt krävande.

Hur en dag på jobbet kan se ut? Vad gör du, vad händer, vad tänker du?

Man kan väl säga att den aldrig blir som man planerar! Mycket består av möten av olika slag, dokumentationsarbete samt mängder av beslut som ska tas. Det gäller att vara trygg och förankrad för att veta att besluten är rätt och att man agerar rätt i olika situationer.

Det gäller också att vara systematisk och strategisk så att det finns en långsiktighet i det man gör. Flera gånger per vecka händer det helt oförutsedda saker och då gäller det att inte tappa fokus så att man prioriterar fel. Ibland tänker jag att det är ett helt omöjligt uppdrag på grund av det korstryck man som rektor befinner sig i.

Förstår, och säkert känner en del lärare igen sig i det du beskriver. Vad tänker du in i begreppet ”pedagogiskt ledarskap”?

Jag tänker att ett pedagogiskt ledarskap är ett effektivt skolledarskap som påverkar elevernas resultat. För mig betyder det att jag både arbetar för att ge personalen bra förutsättningar men även att jag tillsammans med personalen arbetar kring pedagogiska frågor och intresserar mig för dem. På min skola har vi i ledningsgruppen diskuterat pedagogiskt ledarskap och vad det betyder för oss samt vad vi gör som vi tycker är kopplat till det pedagogiska ledarskapet. T ex tror vi att vi behöver vara ute i klassrummen och i verksamheten för att arbeta med pedagogiskt ledarskap.

Ge exempel på någon fråga för din verksamhet du funderat över senaste tiden.

Svårigheten med alltmer utmanande elever och hur vi kan ge dem en bra skolgång på bästa sätt. Det är den svåraste uppgiften just nu tycker jag.

Till sist. Ställ Jante i hörnet, och ge oss ett positivt exempel på något du är stolt över som rektor för din verksamhet.

Att vi ständigt utvecklas och strävar efter att bli ännu bättre. Att utvecklas kräver förändring och det tuffa arbete som krävs när man förändrar något räds vi inte. Vi slår oss inte till ro fastän vi har mycket goda resultat och hög nöjdhetsfaktor utan vi vågar ändå jobba för utveckling.

Tack Nina, för att du valde att medskapa i #grejerpågång! Ni ska vara stolta med all rätt, över mod och uthållighet att skolutveckla på den väg ni slagit an!

Smedjan önskar dig och all personal på Södermalmsskolan allt gott i fortsatt arbete.

Advertisements

2 thoughts on “#grejerpågång -rektor Nina Jonsson

  1. Ping: Skolsmedjan | rektornina

  2. Ping: #grejerpågång – en givande #grej! | Skolsmedjan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s