#grejerpågång -rektor Semira Vikström

Först ut i årets #grejerpågång är Semira Vikström, rektor för Visättraskolan i Huddinge kommun. En F-6 skola där 370 elever och 70 medarbetare lär, arbetar och möts varje dag. Ledorden för skolan är kunskap, trygghet och trivsel och syftar till att alla elever på Visättraskolan ska få växa, utvecklas och nå framgång.

Rektorsuppdraget – komplexitet och mångfald – vad fick dig att anta uppdraget?

Jag halkade in på ett bananskal, undervisade och tyckte att det var det bästa som man kunde göra. Hade aldrig tänkt bli rektor, men blev tillfrågad och sen blev det så och nu tycker jag att det är världens roligaste jobb!

Hur en dag på jobbet se ut? Vad gör du, vad händer, vad tänker du?

Finns ingen dag som är den andra lik, en orsak till varför det är så roligt att vara rektor. Men om jag utgår ifrån idag så började jag dagen med att skriva ut alla beslut för Lärarlönelyftet. Har tagit fram en slags beslutsmall där jag motiverar varför/varför inte läraren får ta del av det här lyftet. Lärarna i Huddinge har fått lämna in ett beslutsunderlag och jag har gett feedback på det lärarna har skrivit där. Viktigt att det ska vara så tydligt som möjligt.

semira-vikstro%cc%88mPratade i telefon med Jonas Grönvik på tidningen Södra sidan. Han har varit på skolan några gånger och senast i förra veckan för att göra ett reportage om hur vi arbetar med vuxenledda rastaktiviteter för att skapa ökad trivsel och trygghet på skolan. Han ringde för att fråga lite hur jag tänker kring den befolkningsökning som väntas i Visättra och i Flemingsberg. Hur ser möjligheterna ut för oss på Visättraskolan att ta emot fler elever osv.

Efter det åkte jag iväg till BUF för att träffa biträdande grundskolechefen, Peter och verksamhetsanalytikern Therese för att prata SK-dokumentationen för läsåret 2015/2016. Vi pratade om resultaten, vilka styrkor jag kunde se i verksamheten och vilka utmaningar som jag stod inför. Ett mycket givande samtal och jag tycker att det är otroligt bra att man får träffa representanter från huvudmannen på det här sättet och vrida och vända på saker och ting. För mig som rektor är det ett stort stöd.

Åkte tillbaks till skolan, svarade på en drös mejl och träffade skolans intendent och pratade lite ekonomi. På eftermiddagen hade vi ett extrainsatt samverkansmöte där jag redogjorde för lärarlönelyftet, hur många som hade sökt, hur många som nu ska få ta del av lyftet osv. Ett bra samverkansmöte, jag har tur som har en samverkansgrupp som vill samverka för verksamhetens bästa! Högt i tak och lösningsfokuserat gäng!

Efter det hade vi ledningsmöte, i vår ledningsgrupp ingår två biträdande rektorer, fritidsansvarig, IT-admin och intendent. Protokollet följer alltid en särskild ordning och det skickas sedan ut till personalen och fungerar som ett slags veckobrev. Ledningsmötet är alltid veckans bästa och roligaste möte! Avslutade dagen strax efter 17 med att dela ut besluten om lärarlönelyftet i lärarnas fack. Med en klump i magen och med blandade känslor då jag vet att det finns många duktiga lärare som kommer att bli besvikna.

Vilken dag – vilken styrfart! Vad tänker du in i begreppet ”pedagogiskt ledarskap”? 

Pedagogiskt ledarskap betyder mycket för mig, men främst handlar det om att leda ett pedagogiskt utvecklingsarbete på skolan, samt att skapa de bästa förutsättningarna för både lärare och elever. Det kan handla om allt från att lägga schema till att ordna det strukturella i vardagen för att möjliggöra tillfällen för kollegialt utvecklingsarbete.

Ge exempel på någon fråga för din verksamhet du funderat över senaste tiden.

Svårt att tänka på någon annan fråga just nu än lärarlönelyftet. Vi har haft en oerhört stabil verksamhet de senaste tre åren, med minimal personalomsättning och har därför kunnat arbeta på och utveckla verksamheten på ett bra sätt. Personal som uppger att de trivs och känner att de utvecklas. Fantastiska pedagoger!

Men nu blir det så att några kommer hamna utanför detta lärarlönelyft, och givetvis skapar det en viss oro hos mig som rektor. Särskilt i det rekryteringsläge som vi befinner oss i. Jag tänker att lön, personlig utveckling och trivsel är viktiga hörnstenar i ens arbetssituation. Jag vet att många av våra lärare upplever att de får utvecklas och att de trivs på Visättraskolan. Lön är inte allt, men det är viktigt och särskilt när det ska göras ett sådant här urval.

Till sist. Ställ Jante i hörnet, och ge oss ett positivt exempel på något du som rektor är stolt över i din verksamhet.

Jag började på Visättraskolan hösten 2013. Det var då en skola med ett dåligt rykte, personalen trivdes inte, elever och föräldrar var negativt inställda till skolan. På tre år har vi tillsammans i personalen lyckats vända denna negativa trend och Visättraskolan är idag en skola man talar väl om och en skola som elever, föräldrar och personal är stolt över. Vi har arbetat stenhårt för att möjliggöra denna förändring. Personalen har varit fantastisk och visade stort mod när jag klev in och rörde om. Idag kan vi erbjuda en riktigt bra verksamhet och en grymt bra arbetsplats! Det här är verkligen något jag är superstolt över!

Tack Samira, för att du valde att medskapa i #grejerpågång! Ni ska vara stolta med all rätt, över det arbete ni genomför och den skolutveckling ni driver!

Smedjan önskar dig och all personal på Visättraskolan allt väl i fortsatt arbete. 

One thought on “#grejerpågång -rektor Semira Vikström

  1. Ping: #grejerpågång – en givande #grej! | Skolsmedjan

Kommentera

