#afkÖrebro16: Didaktorn djupdyker

Natanael Derwinger och UR-lärpodden Didaktorn, anländer #afkÖrebro16 med uppdrag att lyssna, prata och podda ett urval av vad som sägs. Didaktorns målgrupp är lärare och fortbildning syftet. Den 7-8 april är #afkÖrebro16 the place to be för just den målgruppen och för just det syftet!

natanaelLärpodden Didaktorn görs av Natanael Derwinger, välbekant från UR-serien Världen bästa skitskola. Intervjuer med verksamma lärare blir en källa till inspiration där högt och lågt, brett och smalt varvas med gemensam nämnare skola. Derwingers val att vara på plats under #afkÖrebro16 grundar sig i en del nyfikenhet, en del förhoppning och en del kreativitet.

– Jag hoppas på att träffa folk som kan mycket om viktiga saker, säger Derwinger. Gärna smala och riktigt nördiga ämnen som är så pass konkreta att de kan fungera som nycklar/verktyg, ja vad man nu vill kalla det, i klassrummet eller i skolans vardag.

Derwinger uppmuntrar deltagare under #afkÖrebro16 ta tillfället i akt och medskapa i en podd tillsammans med honom. Att berätta om sådant som gör att fler elever kan lära sig mer och samtidigt mår bra och känner lust att lära mer. Med andra ord fokus på görande. Är du nörden Didaktorn söker, hör av dig till smedjan så förmedlar vi vidare kontakten till Derwinger. (skolsmedjan@gmail.com

Själv har Derwinger ett antal spännande minnen från sin egen skoltid. Ett av dem handlar om tomtebloss, saxar och slöjd.

– Jag fick göra tomtebloss på kemin vilket gav mersmak och inspirerade till att försöka göra en hemmagjord bomb som dock råkade antändas i mitt rum och orsakade brand samt brännskador på mig, berättar han. Det var en viktig erfarenhet. Detta var på nyårsafton och två skjortor jag fått i julklapp låg på sängen och fick stora brännhål. Jag klippte sönder skjortorna och använde det färgglada, mönstrade tyget som lappar på mina jeans. Det var väldigt hett då, i slutet på 1980-talet. Tack textilslöjden, för den kunskapen, summerar Derwinger.

Idag behöver han inte vare sig tillverka bomber eller lappa jeans på jobbet. Istället handlar det om vanligt hederligt journalistarbete.

-Jag ringer folk och läser om saker som folk kan. Sen stämmer jag träff för att intervjua dem om det de kan. Innehållet i poddarna ska vara smalt, nördigt och viktigt, säger Derwinger. Har jag redan gjort allt detta sitter jag och redigerar intervjun eller svarar på beröm från alla glada lärare som lyssnat på ett avsnitt och hör av sig via Twitter och tackar, avslutar han med glimten i ögat.

I väntan på april, följ Didaktorn på Twitter; @Didaktorn och maila smedjan om just din klassrumspraktik för möjlighet att vara med i podden!

Skolsmedjan hälsar Natanael Derwinger, med sin podd Didaktorn, välkommen till #afkÖrebro16 och ser fram emot att bidra med innehåll till lyssnarvänligt och nördigt innehåll – med elevers lärande i fokus!

Via sajber och med lärande organisation för ögonen,

Viktoria Struxsjö

Kommentera

