#afkÖrebro16: UR-pedagogerna tar plats

Det är en dynamisk trio som ännu en gång tar plats och medskapar till en lärande arena, arrangerad av Skolsmedjan. Tre kompetenta UR-pedagoger som inför #afkÖrebro16 har höga förväntningar och siktet inställt på kunskapande. 

IMG_9056Hallå där, UR-pedagogerna Jenny Reichwald, Fatima Khayari och Björn Appelgren. Välkomna till #afkÖrebro16 -vilka förväntningar har ni inför ert medskapande i konferensen?

  • Att vi (som vanligt) lär oss massor från konferensens föreläsare och deltagare, som vi sedan kan ta med hem till UR.

Ni möter pedagoger, lärare, rektorer, studie- och yrkesvägledare, kuratorer, elever och kanske också förvaltningspersonal. Vilka frågor kan ni, utifrån er erfarenhet, se är prioriterade för att stärka elevers lärande och det kollegiala lärandet?

  • Vi upplever att många lärare och pedagoger är intresserade av att prata pedagogik och lärande, att konkretisera lärandesituationen istället för att teoretisera och/eller ifrågasätta den. Lärare delar sina hur och varför flitigt just nu och det tycker vi är bra.

Ni har insyn i vardagen för ”skolfolk”. Beskriv hur en dag på jobbet för er kan se ut – gärna med glimten i ögat – och låt oss titta in till er på redaktionen! 

  • Varje dag ser olika ut. Vi går på möten, tittar på program, hänger på sociala medier, lyssnar på lärare, pratar med lärare, skickar mail, spelar in poddar, ger pedagogisk input i olika projekt, håller dragningar på konferenser, bemannar montrar, reser land och rike runt, planerar framtid, dricker kaffe (mest Björn), diskuterar skolhändelser, deltar i olika kommunikationsinsatser, kluddar på diverse white boards. Och allt detta med ambitionen att göra UR än mer relevant för lärare.

Full fart alltså. Imponerande och inspirerande. Hur var er egen skolgång? Snälla, berätta om ett eget skolminne från er tid som elever.

  • Björn: Att jag kunde ringa min matematiklärare på gymnasiet när som helst. Hon gjorde verkligen allt för att alla skulle förstå vad de gjorde och hur de skulle tänka.
  • Jenny: Jag minns min svensklärare på mellanstadiet som introducerade filosofiska samtal och fick oss alla att våga och vilja ställa de stora och små livsfrågorna och diskutera med varandra. Vidgade vyer och  formuleringskonst blev en del av vardagen.
  • Fatima: Jag minns min högstadielärare i SO. En improvisationens mästare. Enligt honom kunde man endast improvisera väl om man var ordentligt påläst! Han lärde oss att våga ifrågasätta fakta, att kunskap är makt och att jämlikhet är vägen till framgång.

Ni tycks ha en positiv upplevelse av er skolgång, tack för att ni delade med er av minnen. Något ni sannolikt inte har erfarenhet av är att vara skolminister? Men om ni fick chans att, för en dag, sätta agendan för svensk skola som just skolminister – vad hade ni fokuserat på?

  • Likvärdighet. Gör om, gör rätt.

Skolsmedjan ser fram emot att få möta er, igen, och att dela ännu en konferens med er. i håller kontakten inför #afkÖrebro16, eller hur?

  • Absolut. Vi finns på Twitter med alias @UR_Pedagogerna och på Facebook. Det funkar också att maila oss, och om någon har något att tipsa om, hör av er!

Skolsmedjan hälsar UR-pedagogerna Jenny Reichwald, Fatima Khayari och Björn Appelgren välkomna till#afkÖrebro16 och ser fram emot att kunskapa om elevers lärande och kollegialt lärande under två dynamiska dagar i april!

Via sajber och med lärande organisation för ögonen,

Viktoria Struxsjö

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s