#afkÖrebro16: Föreläsare Gapminder

Genuint engagemang kan försätta berg. Om engagemanget kombineras med vetenskap och fakta kan resultatet få en värld att lyssna. Det vet Gapminder, stiftelsen som drivs av bland andra Hans Rosling. Det är med stolthet smedjan presenterar Mikael Arevius och Olof Gränström från Gapminder som föreläsare under #afkÖrebro16!

IMG_5438Stiftelsen Gapminder arbetar med undervisning om global utveckling inom ekonomi, samhälle och miljö. Gapminder gör undersökningar av exempelvis politiker, lärare, elever och journalisters kunskaper om utvecklingen i världen. Undersökningarna visar gång på gång att det saknas fundamentala kunskaper om världen.

– Gapminder vill sätta fokus på en undervisning som syftar till att eleverna utvecklar en faktabaserad världsbild. Att förståelsen av vår värld bygger på fakta och inte sensationsjournalistik eller förlegade fakta, berättar Mikael Arevius, projektledare för Gapminders skolutvecklingsprojekt kring global utveckling och hållbarhetsfrågor.

Factfulness 

Stiftelsen vill utveckla factfulness, det vill säga förmågan att utifrån fakta förstå vad som händer i världen, och menar att factfulness ger den tillfredställande känslan av att inte behöva leva med missförstånd kring hur människor lever och vad som händer i världen idag. Ola Rosling, som tillsammans med Anna Rosling arbetar med pedagogiken och underlaget i Gapminders föreläsningar, myntade uttrycket factfulness och för att inte förvanska det vid översättning, ger vi förklaringen på engelska:

Factfulness in order to describe the satisfaction of stating your opinion based on evidence instead of guessing.

Arevius och Gränström uttalar sig med Hans Rosling och övriga medarbetare på Gapminder i ryggen, då de berättar att människors världsbild genom factfulness kommer att vara baserad på aktuell, uppdaterad, fakta och inte förlegade uppfattningar om världen.

Factfulness kommer att underlätta för både unga och vuxna att bättre fatta beslut inom ekonomi, samhälle och miljö, förklarar Olof Gränström, projekledare och kollega med Arevius.

Skolan och hållbar utveckling

Skolan är den aktör i samhället som ska utveckla de kunskaper och förmågor människor behöver här och nu och för framtiden. Skola och utbildning kan skapa förutsättningar för att alla i samhället ska kunna förstå sin värld, leva tillsammans och verka som samhällsmedborgare.

– Skolans uppdrag är att förklara för eleverna vad som händer i världen och omfattas av skolans alla ämnen. Vi vill stödja skolan i att hitta detta fokus i teman och genom ämnenas olika perspektiv.

Temat för #afkÖrebro16 är värdegrund och skolkultur. Begrepp som utan förankrade och prioriterade satsningar riskerar att leda till ett icke-görande. Arevius och Gränström menar att det är dags att anta både uppdrag och utmaning i att undervisa på ett sådant sätt att världen och världsläget blir aktuella kunskaper att skapa åsikter, argument och uppfattningar kring.

– Börja med att hitta källor som visar vad som händer i världen och lär dina elever att hitta trovärdiga och användbara källor. Det är en utmaning att rusta eleverna med de kunskaper och förmågor de behöver för att kunna orientera sig i den lokala, nationella och internationella utvecklingen i världen. Det handlar om att anta utmaningen och omfamna komplexiteten, säger de båda projektledarna unisont.

Elever lär om att lära

För att möjliggöra detta behöver skolan och lärarna kraftfulla verktyg, inte minst användbara källor, där källorna redovisar hur de kommit fram till sina fakta och slutsatser. Genom trovärdiga källor i undervisningen kan elever lära sig att lära, och lära om.

– Vi människor skapar ständigt kunskap. Eleverna möter tidigare skapad kunskap som de ska göra till sin egen kunskap. Det kräver att eleven lär sig att lära, förklarar Arevius. Att eleverna utvecklar sina förmågor. Till exempel det kritiska tänkandet, så att de kan tolka, ifrågasätta men också använda alla de fakta och berättelser som finns om vår utveckling.

Skolsmedjan som arena för Gapminder

På frågan varför Gapminder väljer att medskapa under #afkÖrebro16 svarar Arevius och Gränström att de önskar dela med sig av de kunskaper de har utvecklat i Stiftelsen Gapminder. De berättar vidare att de vill lära tillsammans med deltagarna under konferensen kring en fråga där de upplever kunskapsbrist: Vad händer i världen?

– Vi delar också Skolsmedjans insikter om att en lärande organisation bygger på kollegialt lärande för elevers lärande.  Vi vill presentera, reflektera och diskutera tillsammans med er kring vad krävs för ungas lärande om världen idag, och hur vi på bästa sätt kan arbeta med med en faktabaserad världsbild, i den lärande organisationen.

Skolsmedjan hälsar Mikael Arevius och Olof Gränström och Gapminder välkomna till #afkÖrebro16 och ser fram emot att kunskapa om elevers lärande och factfulness under två dynamiska dagar i april!

Via sajber och med lärande organisation för ögonen,

Viktoria Struxsjö

Annonser

One thought on “#afkÖrebro16: Föreläsare Gapminder

  1. Ping: Undervisningen just nu samt förväntningar, begrepp, samband, reflektion | frokentessan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s