#grejerpågång Maria Jarlsdotter

Mitt namn är Maria Jarlsdotter och jag är rektor på Malmö latinskola, en gymnasieskola mitt i Malmö som har ca 1000 elever och 150 personal. Vi har alla (5) inriktningarna på det estetiska programmet, det humanistiska programmet, det naturvetenskapliga- och det samhällsvetenskapliga programmen, gymnasiesärskolans program med estetiska verksamheter och ett 4-årigt estetiskt program för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Ansvaret för de olika programmen, lärarna och eleverna har fyra biträdande rektorer. Mitt ansvar ligger på helheten.

Hallå där rektorn! Hur har veckan varit? 

Som vanligt är det verkligen gott och blandat som gäller för skolledare. Alltifrån att ta hand om en gråtande tonåring (hen hade panik över en valsituation hen satts i där hen var förtvivlad för att om hen valde fel skulle det vara hens fel…#valfrihetsomreligion) till att arbeta strategiskt med forskning och utvärdering. Dessemellan plockat lite disk som elever lämnat i restaurangen. Skolledare har ofta en välfylld kalender men minst lika viktigt är alla informella småmöten som sker in emellan.

Måndag:

I måndags träffade skolledningen Karen som följeforskar kring vår satsning på lärande för hållbar utveckling. Hon redogjorde för lärarnas svar under det seminarium de hade i våras kring fördelar och nackdelar, hinder och möjligheter för att arbeta så som vi gör. En del av de redovisade vinsterna för eleverna är t ex

  • Fördjupade kunskaper inom det prioriterade hållbarhetsområdet
  • Sociala färdigheter (t ex empati,  samarbetsförmåga)
  • Global kompetens
  • Integration mellan elever med olika bakgrunder
  • Handlingkompetens, förmåga till ställningstagande
  • ”Resilience”
  • Självständighet, integritet, mod
  • Allmängiltig, inte bara skolgiltig kunskap
  • Större medvetenhet
  • Ökat kritiskt förhållningssätt
  • Ökad motivation

Stödjande faktorer som behövs såg bl a ut så här:

  • Fungerande arbetslag (ej för stort, bra processledare, vilja till samarbete, samsyn mm.)
  • Lärarsamarbete. Samarbetet får stöd av ledningen.
  • Tid och fokus eftersom arbetssättet är energikrävande.
  • Ett tillåtande och uppmuntrande klimat i skolan
  • Engagerad personal och elever
  • Det finns externa aktörer som vill in i skolan/vill samarbeta.
  • Att det finns en “riktig” arena att redovisa sina idéer och de får bli lyssnade på (externa arenor)

Hindrande faktorer bl a

  • Ej fungerande arbetslag (för stora arbetslag har längre till beslut, splittrade lag på grund av många satellitlärare mm.)
  • Det saknas lärare från andra ämnen inom arbetslaget (t ex musik) vilket försvårar ämnesövergripande samarbete
  • Det saknas flexibilitet och utrymme i schema och tjänstefördelning som möjliggör möten för ämnesintegrerande samarbete mellan lärare
  • Många lärare upplever att de saknar specialkompetens i hållbar utveckling.

Vi tycker att vi har hunnit en bra bit med vårt arbete med hållbar utveckling, men vi har lååångt kvar. Att det skall vara så svårt att få till den optimala organisationen…

 

Varje måndag har vi 20 minuter “måndagsinfo”, eller “gubben i lådan” i personalrummet. Ett informellt möte med hela personalen där vi lägger in korta punkter som t ex Spec ped informerar, festkommittéen, boktips, veckans dikt, någon personalkategori som berättar om sin verksamhet, oftast är det skolledningen som informerar om små saker som är på gång. Varför gör vi då det här i vår digitaliserade värld?  Ja, är det något som erfarenheten har lärt mig så är det att vi tar till oss information på olika sätt, en del muntligt, någon via lapp i facket, andra via mejl och ganska många via index i vår portal på nätet. Vi måste göra olika. Dessutom är det bra att åtminstone en gång i veckan se alla.

 

Sist på måndagen träffade vi den lokala samverkansgruppen. Vi hade en lång ärendelista där vi bland annat fastställde skolans kompetensutvecklingsplan, betade av årshjulet för arbetsmiljöarbetet och planerade för en psykosocial kartläggning av arbetsmiljön. Sedan diskuterade vi förstås lärares arbetstid, den diskussionen kommer att fortsätta med lärarfacken. Jag skrev ett blogginlägg i somras som har fått en del uppmärksamhet.

Innan jag gick hem stack jag in huvudet i aulan och lyssnade en stund på repetitionerna inför kvällens sångkonsert.

 

Tisdag:

Den här veckan har jag en ryslig massa medarbetarsamtal. Inom vår förvaltning är det väldigt styrt med minst tre samtal per år. Det första är i augusti-september då vi tittar på vad som skall hända under året. I januari-februari följer vi upp det arbetet och i april har vi ett kortare lönesamtal. Jag har förmånen att ha medarbetarsamtal med en mängd olika personalkategorier; skolsköterskor, syvare, kuratorer, specialpedagoger/lärare, elevassistenter, bibliotekarier och digital didaktiker. De ger mig en bra och nyanserad bild av helheten.

Annars var den stora händelsen denna tisdag lanseringen av filmen om lärande för hållbar utveckling som Naturskyddsföreningen producerat och som handlar om vårt arbete. Många positiva röster har hörts och flera skolor är intresserade av att vi delar med oss av våra erfarenheter. Tre tidningar har tagit kontakt.

På kvällen drunknade Twitter i debatten om datorernas vara eller inte vara i skolan, utifrån rapporter från OECD och Skolverket. Alltså, på ett sätt är det en ickefråga och på ett annat sätt inte. För mig är det självklart att vi skall använda de kraftfullaste och bästa verktygen i skolan, inte minst ur demokrati- och likvärdighetssynvinkel. Men – på ett klokt sätt, som vilket annat verktyg som helst – där de gynnar elevernas lärande.

Onsdag:

Vi har två elevskyddsombud i varje klass, de används till allt möjligt, förutom det vanliga är de också med och analyserar och föreslår åtgärder utifrån den årliga årskurs 2-enkäten. Just nu ligger jag på för att vi skall ha full besättning i klasserna. Det har sina fördelar att vara skolledare i en stor kommun, t ex anordnas det utbildningar för elevskyddsombuden centralt, vilket vi är mycket tacksamma för. Det finns mer som vi vill skall göras centralt när det gäller arbetsmiljön, har aldrig begripit varför varje skola skall uppfinna allting. Alla dessa planer gjorda med möda av ett gäng amatörer, på vilket sätt bidrar de till elevernas studieresultat?


Jag och mina kollegor var ute och pratade en stund med två missnöjda klasser. I grunden positivt att eleverna engagerar sig för sin skola men ibland blir det onödiga missförstånd runt vad som är “lovat” och inte. Kändes som mitt mantra i det mötet var “det här är en skola, det här är en utbildning, det ni skall göra skall vara kopplat till era examensmål och era kurser”. Det där med marknadsföring och vad vi har “lovat” är verkligen inte enkelt, skolan vill få elever som väljer just oss, vi berättar om vad vi gör och har gjort, blivande elever tar det som intäkt för att de skall få exakt detsamma, inte konstigt alls. Även när det gäller marknadsföring är vi glada amatörer…
I samma ärende finns också föräldrareaktioner. Fullt förståeligt, men oj vilken tid det tar att besvara mejl på mejl på mejl. Jag tycker genuint illa om när skolan betraktas som en marknad där eleverna är kunder.

Torsdag:

Varje torsdag förmiddag har vi möte i skolans ledningsgrupp. Min önskan är att den skall vara mest strategisk. Här kan jag säga att jag misslyckas rätt kapitalt. Det är så mycket som pockar på uppmärksamhet och som måste lösas att vi tenderar att bordlägga viktiga frågor. Försöker att hålla i minnet den där fyrfältaren jag lärde mig en gång: viktigt-bråttom, viktigt-mindre bråttom, inte viktigt-bråttom, inte viktigt-mindre bråttom. Det går så där…

Akut elevärende klockan 12, medarbetarsamtal kl 1, och kl 2 och sedan kom någon som ville prata och sedan måste jag få iväg ett dokument och plötsligt är klockan kvart i sex och jag har inte haft paus och ätit sedan frukosten. Verkligen inget jag rekommenderar, försöker föregå med gott exempel och alltid äta i matsalen klockan 12. Var så trött och irriterad när jag kom hem att jag bestämde mig för att ta en twitterpaus, gillar annars att hänga där. Får se hur länge det håller. 🙂

Fredag:

På morgonen hade jag ett riktigt ”halleluja moment”. Var på möte med SSP (skola/social/polis) och lyssnade på en psykiater som berättade om en metod för att lära ungdomar ”att ta hand om sig själva när livet är svårt”. “Ofta säger vi psykisk ohälsa när det egentligen handlar om fel förväntningar på livet.” Metoden kallas ACT. Tanken är att vi skall anmäla två lärare till en utbildning, 4 dagar med hemläxa mellan gångerna. De i sin tur kan gå från klass till klass för att lära eleverna att bli bättre på att “äga” sitt liv. 4×3 timmar i varje klass. Visst låter det nästan för bra för att vara sant!

Strax innan jag gick hem publicerade jag det veckobrev som jag alltid skriver till personalen. Ett anspråkslöst försök att dela veckans händelser och krydda med lite intressanta länkar. Den här veckan blev det debattinlägget om att återinföra ämnesbetygen på gymnasiet. Ja, ja, ja tack säger jag!

Vad har varit veckans ”hiss” och veckans ”diss”?

Alltså det mesta är stimulerande och jag tycker oftast att jag har världens bästa arbete, men om jag skall välja ut veckans “hiss” så blir det nog ändå lanseringen av filmen, ett resultat av det lärarna gör tillsammans med sina elever, varje dag.

Veckans “diss” får bli irritationen över att det inte går att lita på att det trådlösa nätet fungerar alltid, hela tiden. Jag röstar för att det alltid fungerar så bra att vi slutar tänka på det.

Vilken fråga om skola, rektorsuppdrag, utmaningar och/eller pedagogiskt ledarskap, vill du skicka till dina rektorskollegor runt om i landet?

Hur vet vi att användandet av digitala verktyg i undervisningen gynnar elevernas lärande? Hur utvärderar vi det? Hur stöttar vi lärarna i det här arbetet? Hur tar vi vara på och delar med oss av det som fungerar bra?

Kommentera

