#grejerpågång Henrik Nordberg

 

Jag he0079905ter Henrik Nordberg och är rektor på Bergaskolan i Smedjebackens kommun. Bergaskolan är en högstadieskola med ca 180 elever och 25 personal. Jag är nytillträdd sedan den 1 juni och kommer från en bakgrund som officer inom artilleriet. Jag har arbetat inom Försvarsmakten/Försvarshögskolan i 27 år, varav de senaste 15 åren med handledning, utbildning och kompetensutveckling för blivande/yngre officerare.

Jag har alltså ingen yrkesmässig erfarenhet av grundskolevärlden men jag anser mig har god erfarenhet av hur en lärande organisation fungerar och hur man kan utveckla verksamheten.

Tyvärr blir svaren på frågorna något korta men ibland är endast det enkla möjligt…

De senaste dagarna har varit händelserika, allt ifrån lektionsbesök och ekonomidiskussioner till ren krishantering.

I torsdag sitter jag i godan ro tillsammans med åttorna under deras tyskalektion. Vi såg en kortare film och diskuterade utbildning och ungdomsjobb mm. Plötsligt hör vi sirener utanför och när vi tittar ut ser vi en bil komma körandes uppför en grässlänt och in på skolgården, efterföljd av en polisbil i full utryckning. Detta skapade naturligtvis både oro och funderingar som jag snabbt fick ta hand om. Information inhämtades från polisen och gick ut till resp klass och så småningom till vårdnadshavarna. Skolans sätt att sprida information sattes verkligen på prov, många rykten som florerade som vi relativt snabbt kunde dementera. Jag fick även ge en redogörelse till media, vilket också föll väl ut. Jag uppfattade det som att jag blev tolkad på ett bra sätt och att artikeln var faktamässigt korrekt.

Denna händelse färgade av sig på de kommande dagarna och nu börjar det mesta sätta sig och vi kan lägga det till handlingarna. Lärdom är att ha EN tydlig och klar informationskanal till mentorer och vårdnadshavare, det ska inte finnas några frågetecken på var den aktuella informationen går att få tag på och hur den ska distribueras till elever och vårdnadshavare. Har ni inte sett över detta, gör det! Det sparar tid, resurser och energi i långa loppet. Man vet aldrig när det kommer till nytta… Arbetsdagarna är nog långa som de är och allt som vi kan ha beredskap för, är en tidsvinst i slutändan.

Mycket tid just nu går åt till att följa upp elever med särskilda behov. Vi har genomfört Barn- och elevhälsoteam (konferens) med Elevhälsan och försökt inventera de behov som föreligger. Som vanligt går inte ekvationen ihop. Vi saknar möjlighet att ge alla adekvat stöd, trots att vi samordnar resurser och personal så lång som möjligt. Då vår skola f.n. saknar specialpedagog ligger mycket av uppföljningsarbetet och helhetsgreppet hos mig som rektor och det tar en hel del tid men jag känner att jag måste prioritera detta före delårsbokslut och kvalitetsarbetsredovisningar.

Just nu sitter jag och förbereder morgondagens ledningsgruppsmöte, där förvaltningschefen och övriga rektorer deltar. Budgetuppföljning samt lokal facklig samverkan är de stora punkterna på agendan. Dessa möten är för mig mycket givande, då jag lär mig oerhört mycket av mina kollegor och chefer. Att helt byta karriär och område är utmanande; det finns mycket tyst kunskap, som inte finns nedskrivet i styrdokument eller policies, som jag får ta del av vid dessa tillfällen.

Vad har varit veckans ”hiss” och veckans ”diss”?

Veckans plus: Att personalen är så professionella i stressade situationer. Puss på er!

Veckans minus: Att osanna rykten sprids så otroligt fort, särskilt på sociala medier. Det är oerhört tidskrävande att ”släcka bränder”…

Vilken fråga om skola, rektorsuppdrag, utmaningar och/eller pedagogiskt ledarskap, vill du skicka till dina rektorskollegor runt om i landet?

Hur tillser ni, i andra skolor, att möta upp mot kraven på att ge varje elev det pedagogiska stöd som vederbörande är berättigad till med minskade budgetar och resurser?

Kommentera

