#grejerpågång Petra Karlsson

Jenny

Jag heter Petra Karlsson och är biträdande rektor för Ekonomiprogrammet på Sveriges (?) största gymnasieskola med nästan 2400 elever. Går igång på utveckling, av verksamheter och människor, med fokus på lärande. Jag försöker att leda som jag lär.

Hallå där rektorn! Hur har veckan varit?

Veckan har som vanligt varit varierad och kul med många härliga möten med människor! Det är så kul att arbeta i skola där man får så mycket input och träffar så mycket människor. Jag rekommenderar det verkligen!

Några exempel på min varierade vecka:

  • De sista uppdragsdialogerna med en några lärare. Det roligaste och mest inspirerande i dessa samtal är när vi pratar om lärarens pedagogiska fokusområde för läsåret. Vad vill läraren satsa på att utveckla detta läsår? Vad innebär det rent praktiskt? Vilken kompetensutveckling behövs? Härligt med samtal som handlar om pedagogisk utveckling!
  • Erbjudit en lärare jobb resten av läsåret eftersom en av mina duktiga lärare (vi kan kalla läraren X) ska testa ett annat jobb som innebär undervisning i en helt annan miljö. När jag gick igenom korridoren i slutet av veckan hade X berättat för en av sina klasser och eleverna utryckte det såhär: ”Petra! X har gjort slut med oss”. De tyckte att jag skulle kedja fast X i skolan eftersom de gillar henne så mycket. Jag framhöll det positiva i att X är nyfiken att testa nya saker och att det såklart kommer bli jättebra med hennes ersättare. Eleverna var inte övertygade men höll med mig. Vi enades om att göra det så bra som möjligt för ersättaren. Härliga elever!
  • Jag har hunnit med tre lektionsbesök i mina nya ettor. Alltid spännande att lära känna de nya klasserna och individerna som finns där! I två av klasserna hann jag lära mig allas namn innan lektionen var slut vilket imponerade på eleverna och framkallade applåder. När jag blev skolledare tänkte jag att om jag som lärare kunde lära mig elevernas namn på en lektion så måste jag väl kunna det som skolledare också? Det går. Beror dock på vilken typ av lektion det är, om jag kan gå runt bland eleverna och inpränta deras ansikten eller ej. Denna vecka gick det på två av tre lektioner så jag är ganska nöjd.
  • APT för min arbetslag där jag placerade lärarna i de arbetsgrupper vi beslutat oss att arbeta i på arbetslagsmötet förra veckan. Denna APT var riktigt verksamhetsnära så det var väldigt bra att låta lärarna jobba tillsammans med arbetslagens uppdrag utifrån de nya arbetsgrupperna och deras uppdrag grundade i arbetslagens gemensamma val av prioriterade utvecklingsområden för läsåret. Alla lade in sina bidrag på den padlet jag skapat för denna APT så det gick ganska snabbt att få ihop minnesanteckningarna. Mer verkstad och aktivitet med fokus på hur vi förbättrar vår verksamhet är grejen!
  • Samtalsledarutbildning tillsammans med våra samtalsledare en heldag som resulterade i en gemensam tanke om hur vi går vidare med våra pedagogiska samtalsgrupper och dessutom hann min chef boka en av föreläsarna till en kompetensutvecklingsdag i november så att alla på skolan får höra henne!
  • Möte med elevkåren för att utvärdera deras inspark av årets ettor. Vi tänker oss en trestegsraket där ettorna får en digital utvärdering, mentorer i år ett en annan digital utvärdering och slutligen ett format alla bjuds in att komma med förbättringsförslag utifrån resultaten på steg ett och två. Pratade också om vad elevkåren ska ha för aktiviteter i höst. De har bra idéer!
  • Hunnit läsa Vivane Robinsons bok ”Elevnära skolledarskap”: Har varit sugen ett tag men nu ingår den som litteratur på Rektorslyftet som kickade igång förra veckan så nu fick jag äntligen tummen loss! Jag rekommenderar den!
  • Förutom detta har jag hunnit med mycket annat, t ex veckomötet med arbetslagledare, veckomötet med EHT, veckomötet i ledningsgruppen, möte med SAM-gruppen (Systematiskt arbetsmiljöarbete), möte med enskilda elever om diverse saker, svara på mejl, svara i telefon och planering framåt.

Vad har varit veckans ”hiss” och veckans ”diss”? (hiss = positivt, bra, roligt diss = mindre positivt, svårt…)

  • Veckans hiss är såklart alla möten med människor som leder till lärande och utveckling av relationer!
  • Veckans diss är … Äh, jag kommer faktiskt inte på något som varit riktigt tråkigt. Skulle vara diskussionen om en ledighetsansökan som jag avslog i så fall.

Vilken fråga om skola, rektorsuppdrag, utmaningar och/eller pedagogiskt ledarskap, vill du skicka till dina rektorskollegor runt om i landet?

Hur organiserar vi för lärares lärande med fokus på att förbättra elevernas lärande?

Kommentera

