#afkVarberg15: Förbundsordförande tar plats!

Bo JanssonAtt skolutveckla i regi Skolsmedjan förutsätter ett brett, systematiserat och transparent samarbete med pedagoger, lärare, rektorer, förvaltningar och politik. Lärarförbunden och övriga skolförbund är viktiga att löpande föra dialog med då företräder hela kedjan av professionen och har kunskap om exempelvis nationell nivå. Smedjans Viktoria Struxsjö tog pulsen på Bo Jansson, förbundsordförande Lärarnas Riksförbund inför hans medskapande under #afkVarberg15.

Varför väljer du att delta och medskapa under #afkVarberg15 tillsammans med Skolsmedjan och 150 skolutvecklande och engagerade personer från hela landet?

Det är viktigt för mig att delta i olika sammanhang, både för att lyssnaav, samla idéer och försöka påverka. Jag kan inte begränsa mig till Utbildningsdepartementet eller förhandlingsbordet på SKL – jag är lärare och får inte och vill inte tappa kontakten med andra lärare som är yrkesverksamma.

Dessutom finns rektorer och kommunala tjänstemän anmälda till detta informella arrangemang. De tankar och idéer som diskuteras här kan vara sådant som borde få stor betydelse i ett större perspektiv. Med min närvaro/besök vill jag från min sida markera att den typen av engagemang som föds underifrån är av mycket stor vikt. Man kan ha olika åsikter om saker och ting i skolans värld, men engagemanget är viktigt!

Beskriv vad skola och lärande betyder för dig?

Jag valde att bli lärare för att kunna göra skillnad. Det är oerhört viktigt med skolan som en utjämnande faktor i samhället. Jag tror benhårt på den kompensatoriska skolan. Och jag har en stark tro på kraften i bildning, utbildning och kunskaper. Det är avgörande faktorer för frigörelse och kreativitet, både för oss som enskilda människor och för hela samhället. Därför är fördjupade kunskaper och ständig nyfikenhet till att lära nytt alltid viktigt.

Du har arbetat som lärare i 30 år. Idag är du förbundsordförande för Lärarnas Riksförbund. Vilka kompetenser du utvecklat som lärare, har du användning för i ditt uppdrag idag?

Oj, lärarjobbet har gett mig mycket som jag har användning för i mitt nuvarande uppdrag! Som lärare gäller det att kunna ha många bollar i luften samtidigt. Du måste klara av att se och hantera olika personers intressen och behov, samtidigt som du måste ta hänsyn till gruppen som helhet. Du utvecklar din förmåga att nå fram till människor på olika sätt. Vi lärare är kreativa och innovativa i vårt jobb. Mer än vad många tror och vad vi själva kanske tänker på.

PISA-ras, omotiverade elever, lärare som går på knäna, rektorer som saknar mandat… De svarta rubrikerna om skolan tycks ha svårt att sina. Hur vänder vi ”trenden”? 

Jag tror att det är av största vikt att både lärarna och rektorerna återfår makten över de pedagogiska besluten i skolan. Det är vi professioner tillsammans som har möjlighet att verkligen lyfta alla elever. Det kräver dock sina förutsättningar. Politiker har en tendens att vilja lägga sig i stort som smått och ofta klampar de in på det som är professionens område. Ge oss det fulla mandatet att bestämma sådant som undervisningsmetoder, läxor, med mera. Det kan vi bättre än politikerna.

Sedan måste skolans resurser användas bättre än idag. Det är fullkomligt avgörande att elever som har olika typer av svårigheter, eller behov av lite extra hjälp med läsning eller räkning, omedelbart måste få stödinsatser. Det är cyniskt att vänta och se, kanske att eleven mognar, och så vidare. Stödinsatser, oavsett om de är av mer omfattande karaktär eller endast några timmars extra lästräning, måste ges i lågstadiet – tidigt i lågstadiet.

Vilka tre ledord kommer du att utgå från i ditt medskapande under #afkVarberg15

Ansvar, krav och glädje!

Via sajber och med skolans bästa för ögonen,

Viktoria Struxsjö

Kommentera

