Vi måste våga värna likvärdigheten.

Bristen på likvärdighet i svensk skola ökar alarmerande men det verkar inte vara ett problem man vill diskutera på nationell politisk nivå. Skolsystemet lyckas inte längre kompensera för de olika förutsättningar som våra barn som kommer till skolan har. Skillnaderna mellan skolor ökar men också skillnaden mellan klassrum. Skolsmedjan menar att bristen på likvärdighet är den stora orsaken till svensk skolas oroväckande resultat.

Vi har i Sverige utvecklat ett klimat där man är rädd för ordet lika och likvärdig. På något vis har det blivit en rädsla för att alla ska bli stöpta i samma form och komma ut exakt likadana. Men ett likvärdigt skolsystem är inte detsamma som att alla ska vara på exakt samma sida i matteboken på samma gång. En likvärdig skola handlar om att ge alla barn chansen att utvecklas och nå sin fulla potential. Elever är olika, därför behöver också olika skolor utveckla olika sätt att lära. Det viktiga är att skolan är i ständig utveckling och att den ständigt utvärderar sin praktik. Skolan måste fungera kompensatoriskt. Vi måste våga värna likvärdigheten.

Den internationellt erkände canadensiske skolforskaren Andrew Hargreaves menar att det viktigaste för ett skolsystem är att fylla igen gapet mellan eleverna. För lyckas man göra de som presterar lite sämre lite bättre kommer även de som är högpresterande öka sina resultat. Därför är det också viktigt att skolsystemet värnar om de heterogena klasserna och motverkar segregation.

Ju högre utbildning en människa har, desto längre kommer hon att leva, hennes livskvalitet kommer att öka och livstidsinkomsten blir högre. Ett samhälle med stor andel högutbildade har lägre kriminalvårdskostnader, lägre hälso- och sjukvårdskostnader och får en ökad ekonomisk tillväxt. Skolforskaren Dylan William menar att om vi gör en 25 poängsökning i OCEDs kunskapsmätning PISA kommer det netto att generera 7 biljarder SEK, vilket är lika mycket som hela den svenska statsskulden. Vill Sverige fortsätta att vara ett välfärdsland är det med andra ord oerhört centralt och lönsamt att fokusera på att förbättra den svenska skolan. Och då måste vi våga värna likvärdigheten.

Det finns skolor och kommuner som sticker ut i statistiken i Sverige idag och det är de skolor där man bestämt sig för att utveckla alla lärare till bra lärare. Man har satsat på att studera lärprocesser genom att ge tid att fokusera på lärarens lärande om elevens lärande. Allt för att skapa en skola där alla elever når så långt det är möjligt. Det går alltså att göra redan idag, men då krävs det fokus på och kunskap om lärandeprocesser på alla nivåer hela vägen upp till skolministern. Det är här staten behöver ta sitt ansvar.

Vi lever i en föränderligtid där den tekniska utvecklingen går rekordfort. Forskning visar att de tekniska hjälpmedlen, som mobiler, datorer och läsplattor tenderar att ytterligare minska likvärdigheten om samhället och skolan inte klarar av att utbilda eleverna i hur du vidgar teknikens användningsområden och källkritik. Allt tyder med andra ord på att vågar vi inte värna om och ta tag i svensk skolas likvärdighetsproblem kommer vi gå en ganska dyster framtid till mötes.

Skolsmedjan har därför inte tid att vänta på att politiker ska komma överens om hur de ska komma överens. Istället kommer vi tillsammans med Malmö stads utbildningsförvaltning den 5-6 mars samla 150 skolledare och utvecklingsteam från hela Sverige för att diskutera likvärdighet och lära av varandra. Ett första steg mot att åter göra svensk skola kompensatorisk och kunna göra skillnad på riktigt. Våra skolpolitiker är mer än hjärtligt välkomna hit.

Magnus Axelsson, Karin Berg, Stefan Fornestedt, Johan Risborn, Viktoria Struxsjö

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s