Varför återkommer du till #afkrektor15 @PatrikLandstrom?

Vi har frågat några som var med under #afkrektor14, och som nu väljer att också komma på #afkrektor15 om de vill skriva några rader om varför de väljer att delta. Idag är det Patrik Landström, skolområdeschef i Linköping, som skriver och vi är mer än tacksamma för de fina orden!

Det är dags för oss att ta över taktpinnen i skoldebatten. Det är dags för professionen att på allvar möta utmaningarna som vi står inför. Det är vår roll, ingen annans. Endast genom stenhårt fokus, strukturerat, systematiskt och professionellt arbeta kan vi vända, inte bara de internationellt jämförbara resultat som en lång tid rasat utan även den mediala bild som dominerar debatten. I det arbetet är skolledarens roll helt avgörande.

Begreppet kollegialt lärande har sedan John Hatties rapport från 2011 tagit ett järngrepp om svensk skola. Varenda skolmänniska av rang nämner vikten av kollegialt lärande så fort chansen ges, och utbildare marknadsför sina föreläsningar med den ultimata lösningen. Problemet, som jag ser det, är att det än så länge är för få som i praktiken på allvar gett sin organisation chansen att växa i en sådan miljö. För det är just det som händer om du organiserar och fokuserar rätt – ni växer.

AFKRektor är en miljö som gynnar tänkandet, entusiasmen och energin. Skolledare från olika delar av landet åker dit för att träffa andra som står inför samma utmaningar. Jag vill undvika en allt för ytlig definition av begreppet kollegialt lärande, men visst har du ingredienserna där. En grupp professionella skolmänniskor med ett gemensamt mål, att göra skillnad. Kraften att få utbyta tankar, dilemman och idéer med andra kollegor ger en högoktanig känsla som kan lyfta till oanade nivåer. Det som avgör är vad du själv gör av den energi du byggt upp under dessa dagar. Om nu afkrektor är så bra som jag påstår kan ni bara föreställa er vilken effekt ett motsvarande, strukturerat kollegialt lärande ute på skolorna och förskolorna kan ge om det sker kontinuerligt och långsiktigt.

För mig finns inget alternativ. Jag tänker inte stå kvar på perrongen när tåget lämnar stationen. Varken denna gång eller nästa. Den 5-6 mars tänker vi tillsammans.

Följ mig på Twitter
@patriklandstrom

Följ Skolfokus
https://www.facebook.com/Skolfokus/

Patrik Landström
Skolområdeschef
Linköping

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s