Varför återkommer du till #afkrektor15 @jerhov?

Vi har frågat några som var med under #afkrektor14, och som nu väljer att också komma på #afkrektor15 om de vill skriva några rader om varför de väljer att delta. Idag är det Christian Jerhov, verksamhetsutvecklare på sektor lärande i Lerum som skriver och vi är mer än tacksamma för de fina orden!

Ja, varför återkommer jag till Smedjans afk:er? Vad är det egentligen som gör att det känns annorlunda än på andra konferenser? För det gör det. Men, så olika är det väl ändå inte? Föreläsningar, gruppsamtal, lunch, middag på kvällen, hej då och så åker man hem, eller?

Det är något annat, det är något där. Något som berör på ett annat sätt. Ni har fångat något som är viktigare än det som innehållet i sig själv kan ge. Viktoria, Karin, Stefan, Johan, Magnus… Ni har hittat något.

Ni vill förändra det som jag också vill förändra. Ur många synvinklar också på samma sätt. Men, exakt vart vi är på väg? Det vet nog inte ni och det vet inte jag. En afk med Smedjan ger mig inga färdiga svar. Den ger mig möten som kan skapa en riktning. Kanske en ny riktning, kanske inte. Men det kan ge en riktning under ytterligare några steg på vägen. Någon annan går på sin. Vägarna korsas. Alla tar med sig sitt till mötet. Och alla tar med sig sitt från mötet. Vad man tycker, vad man gör och vad man säger är valfritt. Förändringen är ditt eget ansvar.

Man är välkommen. Jag är där som en person. På vilka andra konferenser tar arrangörerna sig tid att se till att de vet vilka alla är, tar sig tid att lära sig vad alla heter?

Och så Twitter. Det började där – i alla fall för min del – och det fortsätter där. Det är nätverket av dessa små korta kvitter som sprids som gör att man känner att man delar något. Man möts på en afk eller i vimlet någon annanstans. Man hälsar, man byter några – eller många – ord. Man lär sig vilka alla är. Vi fortsätter att hålla trådar, tunna trådar eller tjocka rep, det är olika, mellan oss i cybervärlden. Ibland ringer någon och vill prata. Ibland ses man på andra sätt. Och snart är det dags igen. Vilka kommer med, vilka kommer inte med? Kvittret ökar i styrka. Då vet man att det snart är dags.

Vi ses!

Läs min blogg: jerhov.wordpress.com

Besök min facebooksida: http://www.facebook.com/jerhov
Följ mig på Twitter: @jerhov

One thought on “Varför återkommer du till #afkrektor15 @jerhov?

Kommentera

