Varför väljer du att komma tillbaka till #afkrektor, @RektorElsemarie?

Vi har frågat några som var med under #afkrektor14, och som nu väljer att också komma på #afkrektor15 om de vill skriva några rader om varför de väljer att delta. Först ut är Rektor Elsemarie från Örebro som skriver så att vi blir både rörda och glada.

#afkrektor14 Vad innebar det?

Det är mars 2014. Jag sitter ensam på tåget mellan Örebro och Varberg. Jag ska åka på någonting jag egentligen inte vet så mycket om. Inte mer än att jag på Twitter har knutit kontakt med ett antal människor som jag upplever liksom jag brinner för att utveckla den svenska skolan men dessa människor har till skillnad från mig och många andra bestämt sig för att gå från ord till handling. De kallar sig Skolsmedjan och jag har varit i kontakt med dem under ett halvår.

Jag anländer kvällen innan, försöker hålla utkik på hotellet om det är några jag känner igen från Twitter men hittar inte någon.

Morgonen därpå samlas vi i en aula på Varbergs högskola. Vi är ca 75 skolledare från hela Sverige och från första stund får jag uppleva den energi jag hittills bara har känt av på Twitter i verkligheten. När 70 skolledare av samma skrot och korn träffas händer någonting – som Astrid Lindgren kunde ha uttryckt det – och vad händer? Jo, det pratas skolutveckling under ett och ett halvt dygn från morgon till kväll. Under luncher, kafferaster, föreläsningar, diskussioner. Det byts erfarenheter, utmanas, sporras och uppmuntras på ett sätt som jag aldrig tidigare varit med om.

Två dagar senare sitter jag ensam på tåget igen. Nu på väg hem men jag kan faktiskt säga att det är en annan skolledare som åker hem än den som åkte ner. Hem åker en skolledare som tror på möjligheten att förändra svensk skola. En skolledare som har förstått att det jag gör i min vardag faktiskt har betydelse. Att det faktiskt är viktigt att jag gör skillnad och att jag tar ansvar för att sprida mina erfarenheter till mina kollegor så att vi kan stärka varandra. För elevernas skull och för Sveriges skull!

Jag delar numer in mitt liv som skolledare i tiden före och tiden efter Varberg och min omgivning börjar tro att Varberg inte är en ort utan ett koncept för skolledarutveckling J

Jag återvänder i juni – nu full av förväntan. Jag åker hem – inte det minsta besviken utan än mer stärkt i min tro på att vi tillsammans kan göra skillnad.

Nu ska jag snart tillbaka igen – för att fylla på, för att få möta människor som jag ge mig ny inspiration, kanske korrigera mina steg, hjälpa mig att staka ut vägen. Ge mig än mer energi att orka fortsätta jobba för Sveriges elever som jag älskar! Jag ska få stöta och blöta det som genomförts sedan sist och få nya visioner om vad som ska göras framöver!

Jag hoppas att du är en av dem jag kommer att träffa där för vet du – du har inte råd att inte komma! Du behöver oss – och vi behöver dig och våra elever behöver det vi kan upptäcka tillsammans och den energi vi kan ge varandra! Vi ses!

Rektor Elsemarie

Kommentera

