Vad behövs för att utveckla en framgångsrik skola? Tankar efter #MegaPedaPub av Matlilda Åhall

På MegaPedaPub i Vallhamraskolan samlades både stora och små fiskar i ett försök att omformulera skoldebatten en smula, ett försök att röra sig någon annanstans än precis vid ytan.
De klokaste orden sades av andra än mig, de ord som handlade om kapitel ett och två i Lgr11. Om hur vi skapar en skola att känna stolthet över och tillit till.
För hur gör vi det? Är det verkligen ännu en diskussion om betyg som kommer att skapa den nya svenska skolan? Den där alla elever känner tillit till sin egen förmåga? Får utvecklas till lärande, demokratiska, empatiska medmänniskor?

Egentligen struntar jag i betyg.
Siffror och bokstäver som ett sätt att sortera människor utifrån ytterst begränsande ramar. Det begriper ju varenda kotte att det bara är strunt, en parentes i mänsklighetens historia som bara finns eftersom vi inte lyckats skapa något bättre ännu. Missförstå mig rätt, jag förstår nyttan av bedömning som ett verktyg i elevernas lärande och det är viktigt att vi utvecklar en professionell bedömningskultur. Men när betygen och betygsdiskussionen hela tiden, om och om igen dyker upp, ja då börjar jag faktiskt undra. Vad är det de inte vill att jag ska se?

Betygen är som ett rött skynke som flyttar fokus från helhetsbilden. Jag hugger direkt.
”Det är inte förankrat i forskning!” vill jag skrika. ”Sluta lägga pengar och tid på sådant som inte bevisligen ökar lärandet. Bara sluta!”

Sedan vill jag lägga huvudet på sned. Förklara hur det ligger till, tänker att om jag bara kunde få dem att förstå att det finns alternativ. Det finns skolor som lyckas. Det finns forskning på hur det går till när de lyckas. Kan vi inte bara ta och kolla in det en stund?

Men nu börjar jag undra. Har verkligen all den här forskningen undgått betygsivrarna? Har de så totalt lyckats undvika att påverkas av den? Eller har vi olika mål med våra idéer om en framgångsrik skola? Mitt mål är lärande människor. Lärande, demokratiska, empatiska människor som är bra på att samarbeta och stötta varandra. Människor som är intresserade av att söka en väg mot det gemensammas bästa. Det är inte flum. Det är idén om ett hållbart samhälle. Och istället sitter jag och hetsar upp mig över betyg. Jag struntar i betyg.

Det allra mest fantastiska med den här kvällen var alla de som, på sin fritid, mitt i den hektiska skolstarten, valde att lägga sin tid på idén om att vi kan skapa en bättre skola.

Det är svårt att formulera sig kort, det vet politiker, och ibland lärare. Jag ska bli bättre på det. Men först ska jag till badhuset tillsammans med 60 tonåringar i högform.

Matilda Åhall
@tildurahall
Bildlärare på Kärraskolan i Göteborg

2 thoughts on “Vad behövs för att utveckla en framgångsrik skola? Tankar efter #MegaPedaPub av Matlilda Åhall

Kommentera

