Till Fredrik Karlsson @valaret2010

Tack för din text om skolsmedjan. Det var en intressant läsning. Vi har uppenbarligen olika uppfattningar om vad svensk skola behöver och vad vi kan göra här och nu. För en sak har du rätt i -Vi har inte tid eller råd att vänta.

Att förändra en skolorganisation är en stor sak och det är sannerligen inte enkelt. Skolsmedjan är mycket medveten om att utvecklingen i samhället rullar rekordfort och vi vet inte till vilken verklighet vi utbildar våra barn. Utifrån detta bör skolorganisationen, enligt oss, vara en organisation som är benägen att förändras och som ständigt vågar pröva nytt och utvärdera de nya kunskaperna. Om detta skriver Michael Fullan och han har också visat att hans idéer fungerar i verklighetens Ontario. Om vi vill öka elevernas lärande måste även skolorganisationen vara lärande.

Helen Timperley, Dylan William, John Hattie, McKinsey-rapporten, Ulf Blossing mfl är alla forskare som kommer fram till att vill du få med alla barn, vill du skapa en likvärdig skola och skapa en framgångsrik skola är det kollegialt lärande och pedagogiskt ledarskap du ska satsa på.

När Leif Lewin i våras presenterade sin utredning om den svenska skolan kom han fram till tre centrala brister i svensk skolorganisation. Det kollegiala lärandet är lågt utvecklat på svenska skolor, det pedagogiska ledarskapet är svagt och staten tar för lite ansvar för att hjälpa kommunerna i att skapa en likvärdig skolutveckling.

Vi vet alltså att det den ledande skolforskningen menar är centralt för att öka elevers lärande saknas i svensk skolorganisation. Det är det Skolsmedjan vill ändra på. Vi tycker inte att det är värdigt ett land som Sverige, vars skola enligt skollagen ska vila på vetenskap och beprövad erfarenhet, inte utvecklar det kollegiala lärandet och en lärande organisation, när vetenskapen säger att det är det som behövs. Det är det våra tweets handlar om. Och om du nu tittar på de tweets som du tar upp i din text, som du menar saknar vetenskaplig förankring, ser du förmodligen att de är förankrade i de ovan nämnda forskarna.

Skolsmedjan vet inte till vilken verklighet vi utbildar våra barn. Vi vet inte vart den lärande organisationen kommer att ta oss. Kanske blir det så som du skriver, att varenda unge sitter framför en dator och lär sig av varann istället för läraren, kanske inte.

Men när vi går mot framtiden skulle det inte kännas bättre om skolorganisationen hela tiden utvärderade det de nyss testat? Vore det inte bra om vi kunde mer om elevers lärande och öka vår egen kunskap inom skolan? Vore det inte väldigt, väldigt bra med en lärande organisation?

Hälsningar
Skolsmedjan
Magnus, Stefan, Johan, Viktoria och Karin

Advertisements

One thought on “Till Fredrik Karlsson @valaret2010

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s