Tagga debatt – #lyftskolan

I månadsskiftet februari-mars skapade Patrik Landström, rektor T1-skolorna i Linköping, taggen #lyftskolan på Twitter. Lärare, rektorer, elever och vårdnadshavare har formulerat allt från goda exempel till kvicka tweets om behovet att lyfta skoldebatten från skuld till verkstad i ny ton. Under påsklovet taggade Anna-Karin Bengtsson #lyftskolan och uppmuntrade professionen att lyfta fram kompetens och visa vilja att ta plats i debatten om skola. Behovet av att synliggöra det som är bra med och i svensk skola, utan att för den sakens skull blunda för det utvecklingsbara, är stort. Och Anna-Karin Bengtsson fick professionen att visa sin kompetens och kraft.

I tweets som knackats fram under taggen #lyftskolan blir det tydligt vilken gedigen och lång utbildning lärare och rektorer har, och att den yrkeserfarenhet kåren besitter med all rätt kan betraktas som beprövad erfarenhet. Vad skolans yrkesutövare vill utveckla växlar. Ett spektrum av goda idéer och exempel tydliggörs. Omsorg om kunskapsbegreppet i kombination med ett livslånga lärande, omvärldsorientering och innovation, skapande verksamhet som integreras med teoretiska ämnen – alla delar finns där, i tweets som skrivits och skrivs av professionen.

Att skolans kompetenta personal hittills inte beretts plats i skoldebatten, beror inte på ovilja eller farhågor om att bli felciterade. Media har hållt professionen på avstånd, och istället släppt fram storordade “experter” som alla vetat bäst hur “rädda” svensk skola. Skolans personal har lyssnat, modifierat och gjort om. Lyssnat igen och ändrat igen. Först under ett valår brakar det loss på riktigt – taggar som #lyftskolan skapas och ideella smedjor arrangerar fortbildning för både rektorer och lärare. Något sker. Professionen är på gång. Det som hittills varit tystat, möjligen i brist på förtroende och tillit, möjligen i brist på kunskap om professionens kompetensen, synliggörs med förenande kraft.

Svensk skola utgörs av yrkesskickliga, hårt arbetande personer vilka gör sitt yttersta för att allt ska fungera. Starka, positiva individer som vill skolutveckla så att svensk skola blir ännu bättre. Människor som arbetar för att sätta fokus på elevers lärande och som arbetar för att tillsammans utveckla en skolorganisation som kan kan vara så mycket bättre – om rätt förutsättningar ges. Det är tydligt vad professionen anser om mediala drev där än den ena, än den andra experten ska “rädda” svensk skola, där svarta rubriker avlöser varandra. Symptom- och diagnostänk kring att det gått fel, måste övergå till handlingskraft och verkstad och leda till en lärande organisation där elevers lärande är i fokus. PISA-resultat och OECD-rapporter ger statistik och analys, Helen Timperly, Christian Lundahl och Michael Fullan ger teori, professionen sjäva ger beprövad erfarenhet. Vad mer finns att vänta på? Dags att visa vad professionen kan, vill och vet: #lyftskolan!

Lärare
Anna-Karin Bengtsson

Skolsmedjan
Magnus Axelsson, Karin Berg, Johan Risborn, Stefan Fornestedt och Viktoria Struxsjö

Annonser

5 thoughts on “Tagga debatt – #lyftskolan

  1. Ping: Skoldebatten och vem ska vi lita på? | jonastheteacher

  2. Ping: Blogginlägg av skolsmedjan och mig | annakarinbengtsson

  3. Ja, professionen har den beprövade erfarenheten, de måste bara få lov att använda den! Idag ska ju lärarna kontrolleras hela tiden för att se till så ”kvaliteten” blir tillräckligt hög.

  4. Tänker lite försynt att det finns en tagg, #skollyftet, som når många redan och som har exakt samma syfte sedan länge. Tagga båda så nås säkert ännu fler! The more the merrier!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s