#kollegialt lärande: Frida Lindén

Frida LindénIdag har jag tillbringat förmiddagen med några som jag, som gillar att vrida och vända på begrepp och föreställningar, utmana och tänka nytt. Idag grottade vi ner oss i kollegialt lärande. Det pirrar faktiskt lite i magen när jag på fler och fler ställen stöter på ord, tankar, handlingar, planer och organisationer som behandlar lärande på ett fint sätt. Där man minns Kapitel 1 och 2 i LGR11, där man vill uppnå något mer än goda resultat på PISA-rankingen.

Pedagogiska Magasinet nr. 1 2014

För mig är lärandet vackert, fritt, flödande. Vi lär av varandra. Barn lär av vuxna, pensionärer av tonåringar, svenskar av japaner, lärare av elever, pappor av förskollärare, statsministrar av scoutledare, rektorer av studenter och kristna av buddhister. Den övertygelsen gör min vardag som lärare fantastisk. Jag gör mitt bästa för att sammankoppla elever med författare, renhållningsarbetare, kroatier, fotbollsspelare och förskolebarn. Där det sker ett möte sker det lärande.

Sorgligt nog har jag också insett att inte alla tycker att det självklart är så. För att visa kraften behöver vi organisera oss. För att effektivisera behöver vi ha struktur, forum, planer, böcker, föreläsare. Två av mina favoriter just nu, en vanlig tisdagseftermiddag är:

1. Twitter – du är aldrig ensam!!! Det finns någon där som är redo att peppa, utmana, undra, dryfta. Varje torsdag kl. 20 sker det mer strukturerat under taggen #skolchatt med ett tema i taget. Annars är det fritt flöde, som ibland leder vidare till riksdagen eller en digital utbildning.

2. Skype in the classroom – helt makalöst vad mycket lärare det finns världen över som vill lära av varandra. Som så lätt hittar en samarbetspartner, ett möte, en reflektion att sprida. Ett grymt effektivt sätt att få elever att lära på riktigt, i ett verkligt sammanhang.

Det finns kommuner som förstått värdet av att organisera möten, som gör att jag fick tillbringa förmiddagen med att förbereda struktur för massor av pedagoger att en annan dag få fundera över hur just de fortbildar sig, hjälps åt, analyserar och tar steget vidare. Läs gärna mer om ALP, där tre kommuner i många år satsat på kollegialt lärande, och sett kraften i att få andra pedagogers perspektiv  i skolvardagen.

Det finns kollegium där man lyssnar på varandra varje dag. Det finns pedagoger som träffas och smider planer för nya mötesplatser. Det finns människor som vet att vi bygger lärande tillsammans. Du är säkerligen en av dem.

Frida Lindén

@fridalinden1

 

Annonser

One thought on “#kollegialt lärande: Frida Lindén

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s