#kollegialt lärande: Malin Jönsson

Malin JönssonLåt det bara hända!

Kollegialt samarbete har varit en brokig resa för mig och det har blivit några milstolpar i karriären under åren. Jag minns särskilt mitt första år -96 då jag hade en klass som var extremt stökig under lektionstid. Efter att ha pratat med några av eleverna så kom vi fram till att jag borde besöka och lära mig mer av en fröken som i deras tycke höll lite mer ordning. Sagt och gjort, jag följde förväntansfull med eleverna  in i ett nytt klassrum, svenska stod på schemat och visst var det betydligt lugnare och tystare än mina uppslitande bataljer med samma grupp. Jag nickade uppskattande mot fröken och försökte ställa mig in i hopp om att få råd och tips. Jodå, hon var mån om att bestämma tid och plats, gärna redan samma dag.

Jäklar vilket utskällning jag fick!

Tänk att litet oanmält besök skulle väcka så mycket känslor och misstankar om saboterande och illvilja hos en gammal beprövad fröken.

Så var det då, klassrumsbesök skulle motiveras och anmälas i god tid, och även fast mycket har hänt sedan dess präglar tidens anda oss, den sätter normer och attityder på arbetsplatsen som kan vara svåra att förändra. Man måste hjälpas åt, det är tillsammans vi blir bättre.

När jag började min karriär för 18 år sedan fick jag bara en nyckelknippa i handen som start, som så många andra nyanställda, och jag betroddes med huvudnyckel och en privat skåpsnyckel, till skillnad från de äldre och mer erfarna kollegorna som rasslade omkring som fångvaktare i korridoren.

Allt eftersom har jag skaffat mig erfarenheter. Jag har stärkt upp mig för att emellanåt trilla ner i djupa hål av tvivel, och på detta vis format min läraridentitet utifrån mina sociala egenskaper och pedagogiska förmåga, utan att riktigt kunna särskilja det ena från det andra. Jag kan nog påstå att jag i många avseenden är helt självlärd i mitt yrke. Periodvis har jag bara överlevt eftersom det ansetts fullständigt normalt att ha kaos under lektionstid de första åren, kanske en hel karriär, om man som jag undervisar i ett praktiskt ämne.

Tänk om jag hade fått en mentor, någon som såg till att jag fick en bra start och mjukt introducerade mig in i skolans magiska värld och inte lät mig vackla fram i femton år tills jag på egen hand hittade någorlunda rätt. Ingen sådan som vill trycka till och forma utan mötas, erfarenhet och nyfikenhet, och bara låta det hända.

Jag tycker att det behövs fler sådana möten i skolan, men medan det växer fram ber jag också om tålamod. Jag vill förklara för dig, som kanske är just ung och nyfiken, så du får lite perspektiv på hur det bristande kollegiala samarbetet kan påverka förutsättningen för den goda utvecklingen, när man som lärare är självlärd, äntligen fått fler nycklar, skaffat sig allierade och överlevt. Du kanske känner igen oss när

  • någon blir sur över inte själv få handplocka elever till sin elevens val grupp

  • någon vägrar berätta hur man bedömer elevresultat i sitt ämne

  • någon tycker det är väldigt onödigt att använda en dator i någon form av undervisning

  • någon får aha upplevelser över de mest självklara saker som typ vitsen med att förbereda ett utvecklingssamtal eller anteckna det som sägs under mötet

  • någon dyker upp efter en långlunch med ny frisyr

  • någon undrar varför du sitter på dennes plats i personalrummet

  • någon jämt vill ställa egna högst komplicerade psykologiska diagnoser

  • någon blir förbannad över att ha tvingats delta under en föreläsning trots att man har satt sig längst bak

  • någon ser sig som huvudansvarig för lamineringsmaskinen och skapat ett komplicerat regelverk för att få låna den

  • någon får fullständig panik över att tvingas samarbeta

Försök att mötas. Tillsammans blir vi bättre. Lycka till!

Malin Jönsson

@malinjonsson29

One thought on “#kollegialt lärande: Malin Jönsson

Kommentera

