#input utifrån

Christer HellbergVÄRLDENS BÄSTA SKOLA GENOM MEDVETENHET OCH FÖRNUFT

Till vardags utför jag analys- och syntesuppdrag som konsult. Jag har tidigare haft konsultuppdrag som innebär att ta fram framtida och nutida koncept egentligen verksamhetssystem för samverkan, miljöteknik samt olika koncept för att skapa attraktivitet i städer och regioner. T ex hur skapar man en attraktiv skola? Och det har egentligen inte varit teknik som varit i centrum utan mer metoder och förhållningssätt kring nätverkande. Det handlar ändå alltid till slut om att bygga förtroende och det är där man måste börja innan man diskuterar lösningsmedlens förträfflighet och egenskaper.

Jag har ingen koppling till skolan just nu förutom mina barns skolgång och att jag är ideellt engagerad i www.skolvision.nu, Skolvåren och agerar klasscoach för www.mydreamnow.se.

Vad är hett i framtiden nu då som gör mig speciellt intresserad?

Samspel i samhället, gemensamt ledarskap, det lärande samhället och coaching. Ganska stora puckar egentligen till synes, men egentligen inte – det gäller att inte krångla till det så mycket bara.

I min yrkesroll handlar det mycket om att verkligen jobba självständigt med fokus på framtiden, samtidigt som man måste bilda nätverk för att kunna få olika perspektiv och därmed utvecklas, skaffa sig erfarenheter och lära sig för att hantera nuet. Det handlar om att samla och tolka information och bilda nya koncept som oftast ska föra samman gamla och nya ”världar” i komplexa organisationer. Jag jobbar enligt principer om medvetenhet och förnuft. Dels ren faktainsamling, dels ren värderingsinsamling – de båda hör ihop och kan kopplas till en förbättringsprocess som ofta stöds med effektivare kommunikation. Och jag tänker så borde väl eleverna i skolan också jobba?

Detta skulle innebära att man skapar relationer inom och mellan skolor kors och tvärs. Man delar erfarenheter och samlar på sig olika ”case” där man har situationer som utvecklas – olika hjärtefrågor som alla jobbar med. Varför gör vi som vi gör? Vad behöver vi lyfta fram som fungerar? Vad behöver vi jobba med och hur ser idealtillståndet ut? Och även eleverna behöver få in den utvärderande tanken – nån sa att ”flum” är avsaknad av utvärdering och det är bra. Det gäller dock att utvärderandet inte får ta överhanden så att man stör det man ska utvärdera.

Samspelet i samhället idag är underutvecklat – minst sagt

Om det vore en kör skulle det vara en kakafoni. Det är egentligen förnuftsmässigt ren idioti som vi håller på, men vi lyckas liksom inte överbrygga den systematiska fragmenteringen som samhället byggs upp på. Bara en sån fruktansvärd sak som att barn slås ut från samhället redan i skolan. Bara en sån sak som att barn begår självmord, bara en sån sak som att barn mobbas, bara en sån sak som att barn mår dåligt av att gå till skolan… Vad kostar varje värsting kommunen idag? Om man tittar till helheten och till framtiden borde varje kommun se till att barnen älskar sin skola, då gillar föräldrarna den oxå. Då vill de bo kvar i kommunen, då vill de jobba i kommunen, då vill barnen stanna kvar och förverkliga sina liv och se till att sina framtida barn får en bra uppväxt/framtid. Ju fler som stannar kvar i varje kommun desto mer skatteintäkter desto bättre skola, desto mindre jobb till polis och socialförvaltning. Ja, och ju mer satsning på varje enskild elev desto större chans att hitta framtida hjältar, kulturpersonligheter, musiker, genier och inte minst  bara vanliga hederliga medborgare. Allt handlar om att skolan ska vara en dynamiskt miljö för lärande.. Och som en startbana. Detta behöver varje skola egentligen vara överens om och sedan informera om detta och övertyga politiker, journalister och tjänstemän om nödvändigheten av att ha en fungerande och blomstrande skola, en grogrund för framtiden – oberoende egentligen vilken pedagogik man väljer.

Fördelen med att leda

För skolans del handlar det om att se hela samhället som en enda stor lärmiljö – från gamla slott, till ålderdomshemmet, till flygplanstillverkaren, till polisen, till teatern, till kommunledningen, till domstolen, till..  pizzerian. Det gäller att ta för sig och visa på möjligheter för kommunen, det gäller att marknadsföra de unga och jag lovar: ALLA uppkopplade vuxna vill visa vad de gör och vad som är viktigt! Nyttja det! Det är dessutom utanför skolans nuvarande teoretiska miljö som lärandet i praktiken sker. Bilden av skolan som en kostnad eller ett problem i fritt fall måste bort om man så ska ta till PR-firmor för att beskriva verkligheten och potentialen rättvist.

Om vi kommer bort lite från hur det brukar vara och istället fokuserar på resultat och förmågor och litar på både rektorer, elever och lärare tror jag alla kan få vad de vill ha. Nivån och målen kan inte vara att höja sig några procentenheter. Vi måste höja ambitionsnivån betydligt högre så att vi kan tänka och se möjligheterna istället för problem. Hur ser vi till att alla elever går ut med högsta betyg? Borde inte det vara målet? Jag tror inte vi kan tvinga fram ett sånt här mål utan vi måste jobba med ändrade tankemodeller och framför allt med ett positivt förhållningssätt till lärandet. Vi får aldrig hamna i en situation där elever sabbar för andra eller där eleverna sitter av tid och aldrig blir utmanade. Vi får aldrig hamna i en situation där kunskap byts ut mot information som glöms inför nästa prov…

Coaching och erfarenheter

Albert Einstein sa: ”Kunskap tillägnar vi oss genom erfarenheter, allt annat är information.”

Finns det någon som inte tycker att eleverna ska tillägna sig kunskap?

Det är här som coaching kommer in, lärare måste se till att elever skaffar sig erfarenheter i sökandet efter kunskap – det är svårt idag att komma med färdiga paket på silverfat. Då är det inte intressant. Men om man ställer frågor aktivt och har en dialog/multilog (jo, det finns visst tid, miljontals timmar) som skapar både gemensamma värderingar och förståelse för det bästa i situationen slipper man att hela tiden jobba i uppförsbacke. Om man förmedlar mod, engagemang, uthållighet, intresse etc så är det det man också får ut. Om man förmedlar de möjligheter som finns utanför skolan skapar man drömmar och framtidstro och en medvetenhet om sin egna situation – då är det lättare att vara rationell i skolgången. För det är ju inte skolan som är målet utan det som är utanför skolan som skapar drivkraft. Om vi blir medvetna om det faller mycket av det andra problemlösandet på plats. Om man väl visar beslutsamhet (denna oändliga resurs) finns inga ekonomiska ramar som kan hindra utvecklingen. Skolan borde vara varje kommuns juvel eller hjärta – låt oss alla hjälpa till att förmedla detta. Och det är ingen omöjlighet, så säger förnuftet om man är medveten om framtiden.

Jag skriver en del på min blogg Christer http://christerhellberg.wordpress.com blogg  och hör gärna av dig om du vill veta mer om hur mina tankar går kring världens bästa skola.

Advertisements

One thought on “#input utifrån

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s