#rektor reflekterar: Anna-Karin Lundström

Skärmavbild 2013-12-11 kl. 23.20.54Arlandagymnasiet (www.arlandagymnasiet.se) är den kommunala gymnasieskolan i Sigtuna kommun. Vi består av sex skolenheter, ledda av varsin rektor. Här erbjuder vi nio nationella program och elva inriktningar samt gymnasiesärskolan och fem introduktionsprogram. På fyra nationella program erbjuder vi Nationell Idrottsutbildning (NIU) i handboll, simning, amerikansk fotboll och BMX. På samma program erbjuder vi också lokalt fotboll, innebandy, hästsport, gymnastik och ishockey.

Arlandagymnasiet är en FN-skola med stark internationell profil. Vi är certifierade för att utbilda diplomerade gymnasieekonomer. På fem program (fyra inom gymnasieskolan och ett inom gymnasiesärskolan) är UF-företagande en obligatorisk del av undervisningen. Restaurangprogrammet driver Restaurang Hyllan och Handelsprogrammet driver Handelsbutiken.

Våra aktiva elever driver flera föreningar: Musikföreningen ordnar lunchkonserter, Skol-IF ordnar och deltar i turneringar, FN-föreningen engagerar ungdomar internationellt och driver insamlingar, Schackföreningen ordnar schackturnering, Elevkåren driver elevfackliga frågor och ordnar fotbollsturnering på fredagar och en Läseklubb är under bildande.

Jag är en av rektorerna på Arlandagymnasiet. I botten är jag SO-lärare för grundskolan. Sedan år 2000 har jag haft olika skolledaruppdrag från förskolan till gymnasiet. Jag har varit rektor på Arlandagymnasiet de senaste fem åren och jag har roligt på jobbet varje dag. Inte någon gång har jag ångrat att jag valt att jobba i skolan, även om det inte alltid är lätt. Kanske just därför. Det som är svårt och utmanande är också roligt.

En av mina svaga punkter är att jag har lätt för att säga ja och haka på utmaningar och sedan förbannar jag mig själv medan jag försöker fullfölja. Till exempel att skriva det här inlägget. Jag är sjukt stolt över min skola och mina elever, men när man skriver blir det svårt att välja och svårt att göra alla vardagsmirakel rättvisa. Två saker man är stolt över och en sak att utveckla var det. Oj. Ska jag skryta över kvalitetsarbetet, relationen mellan lärare och elever, kursutvärderingar mitt i kursen, elevföreningarna, Draknästet med våra UF-företag, FN-rollspelen och internationella utbyten? Ska jag be om hjälp att utveckla APL, arbetsron i några av klasserna, hur man motiverar eleverna att inte nöja sig med att bli godkända, hur man inspirerar fler att bli läsare eller hur man får nöjda elever att vara stolta över sin skola? Jättesvårt. Men man måste väl välja, så jag väljer att berätta om arbetet med betygsmål, lärarsidorna och att be om hjälp med inkluderingen.

Eleverna sätter egna betygsmål

På Arlandagymnasiet sätter alla elever betygsmål och får återkoppling av sina lärare i förhållande till betygsmålen. Idén kom från några elever för ett par år sedan och det var inte svårt för oss att anamma tanken.

Kortfattat går det ut på att eleverna i början av kursen bestämmer sig för vilket betyg de siktar på och talar om det för sin lärare. Läraren anstränger sig sedan för att återkoppla till eleven med betygsmålet som grund. Lärarna håller betygssamtal minst en gång per termin, men varje lärare styr hur de ska återkoppla i övrigt. Många använder sig av fritextrutan i omdömesdatabasen, andra ger både skriftliga och muntliga kommentarer vid examinationer. Självklart kan (och bör) eleven omvärdera sitt betygsmål under kursens gång, allteftersom eleven upptäcker innehåll och den egna förmågan.

Fördelarna med systemet är många. Eleverna får bättre förståelse för vad kursen går ut på och hur de kommer att bedömas. Det gör att de vet vart de är på väg. I återkopplingen från lärarna får de råd om hur de kan gå vidare för att nå sitt mål – och ibland rådet att höja ribban. För eleverna blir det också tydligt att det är deras prestationer, inte deras person, som bedöms. För lärarna är det en stor fördel att få kvitto på att eleverna har förstått kunskapskraven. Den formativa bedömningen blir mer självklar när man vet vart eleverna strävar. Dessutom minskar elevernas ifrågasättande, de vet ju på vilka grunder bedömningen har gjorts. Det är också lättare att ha utvecklingssamtal – eleverna vet så mycket mer om sina egna prestationer.

När vi jämför oss med andra gymnasieskolor i Stockholms län tycker 75% av våra elever att lärarna hjälper dem att förstå vad de ska göra för att förbättra sina resultat, medan snittet i länet är 52%. Vi fick också beröm av Skolinspektionen för vårt arbete med betyg och bedömning.

För mig som rektor är kanske det viktigaste tecknet på hur angeläget det här är för eleverna hur uppvaktningarna i maj/juni har förändrats över åren. För några år sedan kom elever och beklagade sig över att deras lärare satte ”fel” betyg. Nu kommer eleverna med kritik om en lärare har slarvat med återkopplingen – och för att förhandla om senare deadline. Däremot hör jag aldrig att lärare sätter fel betyg.

Lärarsidor och idrottare

Ungefär 25% av eleverna på de nationella programmen är idrottare. De har valt Arlandagymnasiet för att kunna kombinera en satsning på sin idrott med studier och finns på Ekonomiprogrammet, Handelsprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet och Samhällsvetenskapsprogrammet. Bland våra lärare märks förbundskaptener, landslagstränare och elitserietränare och vi strävar efter att vara duktiga på kombinationen studier och idrott. Det betyder bl a att vårt schema är anpassat, så att idrottarna kan träna på morgnarna. De klasskamrater som inte är idrottare börjar lektionerna efter kl 10.

En av de utmaningar som man möter som idrottselever är tävlingar och träningsläger under terminstid. Med många olika idrotter får man räkna med att det är olika elever borta vid olika tidpunkter. För att göra det möjligt för eleverna att följa med i studierna också när de är borta har våra lärare lärarsidor på nätet.

Det var så uppskattat bland idrottseleverna att vi numera begär av alla våra lärare att de ska ha lärarsidor. Här ska läraren presentera sig samt informera om kursplaneringar och kunskapskrav, men de flesta lärare använder lärarsidan till mycket mer. Där finns planeringar, uppgifter, länkar, material och ofta anteckningar/presentationer och liknande som är till hjälp för elever som är borta. Det här har inte bara idrottseleverna nytta av, också andra elever som missat en lektion har nytta av sidorna, för att inte tala om möjligheten att gå tillbaka till ett avsnitt som man vill repetera.

Lärarsidorna är publika och man behöver inga lösenord för att komma åt dem, vilket gör att också myndiga elevers föräldrar kan följa med i vad som händer. Någon lärare har också fått positiv feedback från kollegor ute i landet som hittat sidan och funnit den användbar. Lärarsidorna nås via http://elev.arlandagymnasiet.se.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s