#rektor reflekterar: Fredrik Ternander

Fredrik TenanderSom lärare, rektor och nu skolutvecklare vill jag påstå att skolan i stort bara blir bättre och bättre. Det är viktigt och relevant att mycket ljus riktats mot skolan de sista åren, men allt för ofta har löpsedlarna varit mörka trots att vi har en av världens bästa skolor på många områden.

Mitt namn är Fredrik Ternander och jag arbetar som skolutvecklare för Uddevallas grundskolor, men eftersom artikelserien skall handla om rektors roll kommer jag här att samtala med mig själv om ledarskapet i skolan.

Det är inte svårt att påstå att rektors jobb är svårt, mångfaciterat och krävande. Att räkna upp alla arbetsuppgifter man som rektor skall hinna med eller har ansvar för vore slöseri med tid då vi alla är bekanta med detta faktum. Vad som dock är mycket intressant är de lojaliteter som följer med rektorsskapet. En kommunal rektor har idag en rad människor och instanser han eller hon måste vara lojal mot. Först och främst har vi det statliga uppdraget med våra styrdokument, sedan det kommunala målen som skall följas upp och förverkligas, vi har också lojaliteten mot alla de andra lagar som medför att vara chef för en institution samt ha personalansvar och sedan lojaliteten mot sin personal, sina föräldrar och sist men inte minst sina elever.
Vad krävs då för att lyckas med denna balansakt som torde vara en av rektors viktigaste förmågor att besitta!? Enligt mitt sätt att se på saken måste man som rektor först och främst veta vad man vill, vara genuin mot sig själv och sin idé med att driva skola. Först då kan man sortera i sina lojaliteter beroende av vad man som skola är bra på men framförallt vad man behöver utveckla. Skall man få sina visioner att lyfta måste man ha ett lag som vill, kan och vågar varför rektors lojalitet eller kalla det förtroendekapital gentemot sin personal och elever måste vara stort och genuint. Om rektor däremot inte tror på det han eller hon gör, utan gör det utav plikt eller påtryckning från någon utav lojaliteterna är det lätt att bli misstrodd. Att bygga upp ett förtroendekapital med höga förväntningar blir då lika urholkat som att skylla ifrån sig.

En coach är ingenting utan sitt lag varför man måste leva sin vision tillsammans. Därför är idén med bara En rektor orimlig, både ur belastningssynpunkt men också ur ett lagperspektiv. Ett delat ledarskap är att föredra om man har idén om att man skall lyckas med alla uppdrag och samtidigt driva skolutvecklings arbete på riktigt som förändrar och utvecklar vår praktik i rätt riktning.

En bra rektor känner sin verksamhet och känner för sin verksamhet. En bra rektor vet vad skolan kan men också behöver utveckla. Han eller hon har tilltro till sin personal och sina elever och har inte svårt att dela med sig utav ansvar. En skola som har ett gott ledarskap har också personal som tror på och respekterar att rektor gör sitt bästa för skolan. En bra rektor tror att verksamheten gör skillnad för alla skolans barn.

Fredrik Ternander

@fredriktern

fredrik.ternander@uddevalla.se

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s