#rektor reflekterar: Elisabeth Thelne

ElisabethThelneMin största önskan till skolan är bra pedagoger med ett gott ledarskap. Jag önskar att alla pedagoger skulle våga öppna upp sitt klassrum, våga dela med sig utav pedagogiska framgångar, våga kritiskt granska sin egen undervisning, våga gör misstag, våga släppa jante. Våga lyfta fram den goda undervisningen och lära utav varandra. Fokus ska vara det goda ledarskapet i klassrummet.

Efter två års intensivt arbete med läsutvecklingen så känns det som vi åter är på banan. Pedagogerna har förändrat sitt sätt att undervisa genom att aktivt arbeta med varierande lässtrategier som genomsyrar skolarbetet varje dag, varje vecka. Läsningen och skrivandet är i fokus.

En annan sak som jag är stolt över är att några pedagoger har startat klassblogg samt inspirerat andra att börja tänka blogg. Syftet är kommunikativt. Att ha mottagare av det som görs och skrivs gör att eleverna känner att det är viktigt och på riktigt. Med hjälp utav bloggen ges vårdnadshavare möjlighet att samtala om vad eleven gjort i skolan och i dialogen ökar elevens förståelse för uppgiften.

Med bloggen som verktyg vill pedagogerna öka elevernas tilltro till sin språkliga förmåga och väcka deras lust att utveckla sitt läsande och skrivande.

Två utav pedagogerna heter Bodil Jennerlid och Maria Antonsson och undervisar i Skutan F. Deras klass tävlade i webstjärnan och blev nominerade till kategorin årets klassblogg. Fyra elever, Bodil, Maria samt jag fick därmed åka till Stockholm. Vi hamnade på en god andra plats. Bodil och Maria berättar hur tävlan med bloggen gjorde att eleverna fick en stark vikänsla. Bloggen gjorde även att alla fick bättre relationer till varandra, både elever, lärare och föräldrar.

När jag frågar Bodil och Maria hur deras arbeta har påverkat elevers lärande berättar de följande:

”Att kunna och vilja kommunicera är att eleverna har förstått vad vi har språket till. Det skrivna  ordet har fått ett syfte och en mottagare. De skriver för att delge och läser för att att få kunskap. De lär sig kopplandet mellan fonem och grafem och blir medlemmar i läsarna och skrivarnas klubb. Att arbeta med blogg är lustfyllt. Ett lustfyllt lärande främjar inlärningen. Med bloggens hjälp skapas många länkar mellan skola och hem vilket bidrar till att eleverna återberättar på ett naturligt och lätt sätt. Bloggen inbjuder till skrivande i ett naturligt sammanhang och ger elevnära texter. Att känna en stark vikänsla gör att klassrumklimatet blir tillåtande. Elevernas tilltro till sin förmåga stärks och de känner att de kan och att de vågar tala inför varandra.”

Elisabeth Thelne
Rektor Påskbergsskolan, Varberg

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s