#rektor reflekterar: Tobias Axnemon

TobiasMitt namn är Tobias Axnemon och arbetar som rektor på Helenaskolan i Skövde Kommun. Jag är utbildad SO-lärare men har egentligen aldrig arbetat som det. Jag har arbetat med särskoleelever uppe i Värmland under några år innan jag flyttade till Skövde och arbetade som resurslärare mot elever med särskilda behov. Nyfikenheten och intresset för de övergripande skolfrågorna gjorde att jag hoppade på ett kortare vikariat som rektor och kort därefter fick jag en rektorstjänst. Jag är nu som 37-åring inne på mitt sjunde år som rektor, det fjärde på min nuvarande skola.

Som rektor är jag nyfiken på såväl framtid som samtid och jag ifrågasätter gärna det rådande, i syfte att skapa utveckling. Jag är en förespråkare för entreprenöriellt lärande och ser skolans digitalisering som en viktig fråga. Jag anser också att man måste fira framgångar på skolan och hjälpa elever som kommer med egna förslag, alltifrån att bjuda på tårta för att fira en mästare i Skol-SM i schack till att åka med och kolla på elever som deltar i skol-SM i ishockey.

Helenaskolan är en kommunal 7-9 skola med ca 540 elever. Skolan är en drivande skola som vill utvecklas. Skolan har 2 inriktningar som eleverna väljer mellan, ett Ma/No-spår och ett Språkspår. Spåren jobbar på olika sätt med att knyta sin undervisning ut mot näringslivet och skapa möjligheter för eleverna att få en förståelse för kommande arbetsliv. Ma/No-spåret är framgångsrika i First Lego League och blev under hösten 2012 inbjudna till Washington DC för att medverka på ett event på House of Sweden. De senaste årens utmaningar har varit ett förändrat upptagningsområde med fler elever med utländsk bakgrund och fler nyanlända elever samt att skolan blivit en 1-1 skola och vill omforma sin undervisning. Skolan har idag 2 rektorer som inom 2 år ska anpassas till skollagen och ändras till 1 rektor med 1 biträdande rektor.

Att vara stolt för sin skola och sitt arbete är viktigt och i Sverige med dess jantelag är det än mer viktigt att faktiskt våga vara stolt och visa det. Vi som rektorer har en viktig roll att dela med oss av skolans framgångar i stort och smått och bjuda in press. Vi måste ta ett ansvar och visa upp även de goda sakerna.

Bästa möjliga möten

En av de saker som jag är extra stolt över på Helenaskolan är vårt förändrade sätt att skapa dialog och mötesplatser med föräldrar och andra intresserade av skolan. Vi har gått från de mer klassiska skolråden som tyvärr oftast uppfattades som något jobbigt tvång för klassernas föräldrarepresentanter där man bara pratade läxor, skolmat och mycket klagande till en ny form av mötesplats.

Vi skapade ”Helena Frukost” som är en mötesplats där föräldrar, organisationer, företag, lärare, pensionerade lärare, politiker, rektorskollegor mfl bjuds in att ta del av korta föredrag vad som händer  skolan nu. Vår fantastiska skolrestaurang dukar upp en frukostbuffé som alla gäster tar för sig av och sen lyssnar på 2-3 korta framföranden som berör skolan. Vi har haft elever som labbat och visat hur de arbetar för att framställa guld med hjälp av nanopartiklar, elever som förevisat hur de framställt vykort över Skövde som nu säljs i Turistbyrån, vi har lyssnat på vår tidigare elev Jonas Von Essen som är minnesmästare och lärt oss strategier för att minnas mer. Nu senast under hösten så har vi särskilt bjudit in alla elever i årskurs 9 för att lyssna på inbjudna gäster som pratar om sina jobb som en del av arbete inför gymnasievalet. De fick lyssna på allt från tandläkare, en ung butiksinnehavare samt ett golfproffs. Verkligheten tas in till skolan på ett helt annat sätt än tidigare. Vi har gått från att ha föräldrar som känt sig tvingade att gå på möten i skolan till föräldrar som vill komma på våra frukostar och som önskar liknande arrangemang på kvällstid så att fler kan delta. Så nu under hösten blir det även ett ”Helena Mingel” på kvällstid med samma koncept. Vi märker också ett klart ökat intresse från andra att få komma till skolan och delta, det har blivit den mötesplats som var vår förhoppning.

Involvera eleverna

En andra sak som jag brinner för att få eleverna delaktiga i diskussioner och försöka ge dem teg reellt inflytande över olika saker. Under de senaste åren har eleverna varit med och påverkat olika saker såsom skolgårdens utformning, utsmyckning av skolan och hur de önskar ha sin undervisning. Jag strävar efter ett samtalsklimat där eleverna vågar säga vad de tycker och känner sig respekterade för sina åsikter. När vi får gäster på skolan, alltifrån lokala politiker till utländska gäster, så är det eleverna som ska stå i centrum och berätta om sin skola dela med sig av sina tankar om skolan. Ger man eleverna utrymme och förtroende så kommer de att växa med uppgiften. Jag är stolt över att det resulterat i att Helenaskolan och jag är omnämnda som ett gott exempel på bra relationer mellan elever och skolledning i boken ” From My heart” av Dr. Neil Hawkes.

Samtid eller framtid?

Jag måste också nämna skolans digitalisering som en viktig fråga för mig. Inte för hårdvarans skull utan för mjukvaran, eleverna. Skolan i Sverige börjar faktiskt möta upp sin samtid med tekniken, men får slåss mot olika väderkvarnar såsom Datainspektionen, IT-avdelningar och en budget som ska gå ihop. IT i skolan är ett verktyg för att få till en utveckling, ett arbetsredskap. Ju skickligare man blir att hantera sitt arbetsredskap desto enklare blir arbetet. Det är ett medel för att underlätta bedömningen, samarbetet och framförallt för att stimulera elevernas lärande. Hur kombinerar vi vår beprövade erfarenhet med en spännande digital kunskapsutveckling och en läroplan som kräver en annan undervisning? Det är kanske den viktigaste frågan i skolsverige idag.

Så varför pratas det fortfarande om ”ny teknik”? De flesta skolor som idag har projektorer etc har inte ny teknik, snarare så börjar det bli dags att uppgradera den. Är det skolans ingrodda stelhet eller vår rädsla för att inte vara de som behärskar den bäst som hindrar oss? För att få pedagogerna att anamma tekniken så måste vi som skoledare vara tydliga föregångare och visa hur man vinner pedagogiska vinster och faktiskt även tid. Vi måste visa att det går att använda i vår vardag, utmana din personal! För att lära sig så måste man få göra fel, om vi som ledare vågar det så visar vi vägen för vår personal. Lägg ut lönekriterier på en padlet, gör en arbetsmiljöenkät i survey monkey, ta en fråga på apt i answergarden eller använd todays meet med elevrådet. Gör något som visar att du som skolledare vågar! Att leda med IT betyder inte att du måste synas i alla sociala medier, använd det som passar dig men var öppen för att nya arenor för utveckling och dialog finns som kan underlätta och hjälpa.

Utvecklande utmaning

I en lärande organisation i ett ständigt korstryck finns det givetvis saker som man måste arbeta extra med. En fråga som vi på min skola brottas extra med just nu är hur vi kan få till fungerande arbetslag. Arbetslag tänker många nu, det är väl inget nytt. Jo, för oss. Helenaskolans styrka har alltid varit dess starka ämnesfokus och ämneslagen har varit bärande på skolan. Men förändrat elevunderlag och ny personal skapar nya behov och nu drar vi igång en projektgrupp för att skapa såväl organisation som pedagogisk vision för framtidens Helenaskola. Med fokus på 20% i nuet och 80% framtid ska vi våga ta ut svängarna. Så har ni erfarenheter och liknande process i närtid, så hör av er. Styrkan i skolutvecklingen i Sverige är vår förmåga att dela med oss och samarbeta för morgondagens medarbetare. Vi är nyfikna på er och ni är välkomna att var nyfikna på oss.

Tobias Axnemon

Rektor, Helenaskolan Skövde

tobias.axnemon@skovde.se

Twitter: @rektorTA

www.edu.skovde.se/helenaskolan/

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s