#rektor reflekterar: Marita Sandin Larsson

Marita_Sandin_LarssonJag heter Marita Sandin Larsson och är rektor på Freinetskolan Hugin, en fristående f-9-skola med förskola belägen mitt i Norrtälje stad. Hugin startade som en systerskola till Freinetskolan Mimer, där jag arbetade som lärare och arbetslagledare. Eftersom Mimer hade lång kö till skolan, och ville behålla sin småskalighet, beslöt vi i personalkooperativet att starta Hugin. Jag var den som fick bygga upp enheten från början, vilket har varit en både jobbig och lärorik period. Hugin startade med yngre elever, åk 1-3, och växte för varje år, för att förra läsåret 2012-13, vara fullt utbyggd f-9-skola. Det har inneburit att skolan varje år har ökat med 20-25 elever och fler personal har tillkommit, både i skolan och på fritids. Förskolan har varit ganska intakt med få personalbyten. Skolan består idag av ca 210 skolelever och 23 förskolebarn och ett 30-tal personal.

Att vara under uppbyggnad, samtidigt som man ska få en personalgrupp att arbeta freinetpedagogiskt, hålla den röda tråden och utvecklas till “den bästa skolan” vilken visionen var/är, har förstås inneburit ett stort arbete, både för mig och för den personal som var med från början. Vi beslöt tidigt att profilera oss som en skola som ligger i framkant vad gäller arbete med digitala verktyg. Detta var inte svårt att få in i den freinetpedagogiska tanken som menar att kommunikation är en stor och viktig del av att vara en medborgare i samhället.

Ett freinetpedagogiskt förhållningssätt känns igen då man har anställningsintervju. Jag och mina medarbetare har blivit bra på att känna igen och knyta an personer som hjälpt skolan framåt. Det kan vara både anställd personal och personer utifrån. Filosofin som Celestin Freinet hade var, att bara för att man är vuxen, är man inte överlägsen barnet. Hans 30 konstanter, eller mer guiding lines, är fortfarande aktuella idag, 70-80 år efter att de skrevs. Han var samtida med Vygotskij och delade hans idéer och vi har därför haft lätt att förhålla oss till de läroplaner som funnits under de senaste åren.

Det vi lyckats bäst med på Hugin har varit att ta hand om och bemött de elever som gått/går hos oss. Flera av våra elever har gått i någon annan skola och har valt bort, hellre än valt till. Det gäller att bygga förtroende och skapa relationer, och detta har mina medarbetare och jag lyckats med. Om man ser till mätbara resultat så hade våra första nior som gick ut våren-13 dessutom, betyg som gjorde att de kunde välja det de ville med ett meritvärde som var tredje bästa i kommunen. Dessutom hade de fått med sig en självkänsla som jag är övertygad om, gör att de inte ger upp, utan hittar andra vägar i livet än de som är lite mer rakt utstakade.

Vi pratar om Huginandan hos oss, och vad den är. Personer som kommer och besöker oss beskriver den som att man känner en trevlig stämning, man hälsar och pratar och blir bemött på ett trevligt och välkomnande sätt, både av vuxna och av elever. Jag känner mig mycket stolt när t.ex. killarna som sätter upp våra activ boards säger till mig, “du ska veta att vi är ute på massor av skolor och sätter upp tavlor, men ni måste ha något extra här. Det här verkar vara en toppenskola.”

Så till kommande utmaningar. Efter år av uppbyggnad har arbetet med rutiner och strukturer förändrats för varje år i och med att vi fått äldre elever, fler elever, fler personal som gett nya förutsättningar. Nu måste jag, tillsammans med mina medarbetare se till att rutiner och strukturer är tydliga. Det är den utmaning vi står inför närmaste tiden och jag ser att vi är på god väg.

Marita Sandin Larsson

rektor och förskolechef

Freinetskolan Hugin ek. för. i Norrtälje

Kommentera

